Un siglo de la música de Szymanowski en España (1916-2017)
Authors
Martínez Miura, EnriquePublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2019Embargo end date
2021-08-01Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2019, n.72, pp. 39-51, ISSN 1134-8615
Keywords
Szymanowski
Música polaca
Vanguardia
Repertorio
Vida musical española
Polish music
Avant-garde
Repertoire
Spanish concert live
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Karol Szymanowski es reconocido como el compositor polaco más importante
entre Chopin y los autores de vanguardia surgidos después de la Segunda Guerra Mundial.
El estudio de la recepción española de su música posee una singularidad especial por al
menos dos motivos principales. Primero, su obra fue conocida muy tempranamente, como
parte de las novedades más interesantes que se recibían de Europa. Segundo, su figura
estuvo a punto de ser por completo olvidada en los años posteriores a la Guerra Civil.
Por fin, con la reactivación cultural surgida en la Transición, se volvió a tocar su música,
pero con el desfase de conocerse ya las composiciones de Lutosławski o Penderecki. Si los
primeros intérpretes de Szymanowski en España fueron extranjeros, sobre todo polacos
como es lógico, en los últimos decenios varios directores e instrumentistas españoles han
dado a conocer obras suyas. Luego de la puesta en escena de la ópera «El rey Roger» en varios
teatros españoles, el proceso de incorporación de Szymanowski al repertorio establecido
puede entenderse como estancado. Karol Szymanowski es recognized as the most important Polish composer between
Chopin and the avant-garde authors emerged after the Second World War. The study of
the Spanish reception of his music is a very special case, for at least two main reasons.
First, his works were known very early, as part of the most interesting novelties received
from Europe. Second, his figure was about to be completely forgotten in the years after the
Civil War. Finally, with the cultural reactivation that emerged in the Democratic Transition, his music was played again, but with the lag of knowing already the compositions of Lutosławski or
Penderecki. If the first interpreters of Szymanowski’s music in Spain were foreigners, mostly Polish,
in the last decades several Spanish conductors and instrumentalists have made known his music to the
audiences. After the staging of the opera "King Roger" in several Spanish theaters, the incorporation of
Szymanowski into the established repertoire can be understood as stagnant.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
siglo_martinez_QB_2019.pdf | 308.1Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
siglo_martinez_QB_2019.pdf | 308.1Kb |
![]() |