Linguistic attitudes based on cognitive, affective and behavioral components in respect to Andalusian linguistic variation of Moroccan university students
Authors
Crismán-Pérez, RafaelPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2020Bibliographic citation
Lengua y migración = Language and migration. 2020, 12(1), Monográfico. ISSN 1889-5425, páginas 175-202
Keywords
Attitudes
Cognitive component
Learning contexts
Linguistic variation
Spanish language
Actitudes
Componente cognitivo
Contextos de aprendizaje
Variación lingüística
Lengua española
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The present paper aims to study cognitive, behavioral and affective
components of attitudes toward Andalusian linguistic modality in
learning contexts from 105 Moroccan university students of Spanish
as a foreign language. The studied variables were the morphological
and syntactic components of the Andalusian linguistic modality and
attitudes toward usual linguistic habits according to different communicative
situations. Results indicated instruments of the study
have the corresponding psychometric properties according to the
sample. Results showed morphological and syntactic components
are related to attitudes toward different communicative situations of
the Andalusian linguistic modality with a higher level of prediction
upon standard and informal communicative situations. Regarding
demographic variables such as gender did not show significant differences
toward grammatical knowledge of Andalusian linguistic
modality. However, gender variable showed significant differences
toward its usage in a standard context. The study opens new paths
of research about attitudes toward both Andalusian linguistic modality
and Spanish language according to a dual condition of heritage
and foreign language due to multilingual contexts of learning and
their difficulties. La presente
investigación tiene como objetivo estudiar los componentes cognitivo,
conductual y afectivo de las actitudes hacia la modalidad lingüística andaluza de una muestra de 105 estudiantes universitarios
marroquíes de español como lengua extranjera. Las variables
analizadas fueron los componentes morfológico y sintáctico de la
modalidad lingüística andaluza y la actitud hacia diferentes usos
tradicionalmente atribuidos a esta modalidad en diferentes situaciones
comunicativas. Los resultados mostraron que los instrumentos
utilizados poseen las propiedades psicométricas adecuadas
de acuerdo a la muestra. Los resultados también mostraron que los
componentes morfológico y sintáctico relacionados con la actitud
hacia la modalidad lingüística andaluza según diferentes situaciones
comunicativas presentan un nivel de predicción mayor en las
situaciones informal y estándar pero no con respecto a la variable
género. Sin embargo, la variable género mostró diferencias significativas
hacia los usos propuestos en la situación estándar. Este
estudio abre nuevos caminos de investigación sobre las actitudes
hacia la modalidad lingüística andaluza y la lengua española de
acuerdo a su doble condición de lengua heredada y lengua extranjera
debido al contexto multilingüe de aprendizaje analizado y sus
dificultades.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
linguistic_crisman_L&M 12 Extra.pdf | 267.2Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
linguistic_crisman_L&M 12 Extra.pdf | 267.2Kb |
![]() |