Modos de integración lingüística en el alumnado de padres inmigrantes en España: un estudio de caso
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2020Bibliographic citation
Lengua y migración = Language and migration. 2020, 12(1), ISSN 1889-5425, páginas 77-100
Keywords
Integración educativa
Inmigración
Estudiantes extranjeros
España
Multilingüismo
Educational integration
Immigration
Foreign students
Spain
Multilingualism
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
En el análisis de la integración socioeducativa de los hijos de inmigrantes en España, la dimensión lingüística es una de las cuestiones
de más interés. Pero existe un vacío empírico respecto a cómo la
adquisición del español se conjuga con el mantenimiento o aprendizaje del idioma del país de origen. Este trabajo avanza en ese sentido. Mediante un estudio de caso sobre alumnado de secundaria, se
analiza qué proporciones de hijos de inmigrantes se sitúan en cada
uno de los cuatro modos de integración resultantes de dicha conjunción. Solo el 30% se encuadra dentro del bilingüismo competente,
resultando la asimilación monolingüística el modo de integración
más frecuente (40%). Los resultados indican la necesidad de implementar nuevas estrategias institucionales para el fomento del multilingüismo en los hijos de inmigrantes. Within the literature on social and educational integration of children of immigrants in Spain, the linguistic dimension
has been one of the most observed. Nevertheless, the conjunction
of the learning of Spanish and the learning or maintenance of the
native language has scarcely been empirically analyzed. This paper
moves into that direction. Through a case study on high school
students, we analyze the distribution of children of immigrants
along each of the four modes of integration resulting from such
conjunction. Results show that only 30% of students in the analyzed subsample fall within the competent bilingualism type, and
that monolingual assimilation is the most frequent type of integration (40%). These results call for the need to implement new institutional strategies for the promotion of multilingualism among
children of immigrants.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
modos_alvarez_L&M 12-1.pdf | 151.7Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
modos_alvarez_L&M 12-1.pdf | 151.7Kb |
|