Las Escuelas de canto en el siglo XVIII desde la perspectiva de Giambattista Mancini (1714-1800), castrato y maestro de canto de Ascoli Piceno
Authors
Bernal Menéndez, MiguelPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2019Embargo end date
2021-08-01Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2019, n.71, pp. 6-42, ISSN 1134-8615
Keywords
Canto
Técnica vocal
Interpretación
Belcanto
Castrati
Drama lírico
Singing
Vocal technique
Performing
Lyric drama
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Si pudiésemos investigar cuál fue el estilo y la vocalidad en el siglo XVIII, seguramente
tendríamos que acudir a una de las fuentes primarias más documentadas y valiosas sobre
este tema. Los dos tratados de canto de Giambattista Mancini titulados «Pensieri e Riflessioni
pratiche sopra il Canto figurato» (Viena, 1774) y «Riflessioni pratiche sul Canto figurato» (Milán, 1777)
nos aportan información relevante sobre los aspectos concernientes a la óptima técnica de
canto y la interpretación de la música vocal. En sus quince artículos se desgranan todos los
secretos del belcanto. Las claves para entender la messa di voce, el portamento di voce, el trino, el
mordente o la cadenza son las materias que analiza el autor en los quince artículos del tratado.
Su artículo II, dedicado a las diversas escuelas de canto y los más renombrados
intérpretes de la época, no solo es una auténtica declaración de intenciones del autor al
describir ampliamente los métodos de enseñanza y las técnicas de canto, sino también la
senda que cualquier estudioso de las técnicas vocales históricas debe escudriñar para revelar
el verdadero paradigma del belcanto en el siglo XVIII.
Este artículo analizará precisamente –siguiendo a Giambattista Mancini– cuáles
fueron esas técnicas de canto y sus intérpretes más destacados, que hicieron que el siglo
XVIII fuera denominado la época del belcanto. If we could investigate which was the style and vocalism in the eighteenth century, we could
certainly have to consult one of the most documented and valuable primary sources about the topic.
Giambattista Mancini’s (1714-1800) two singing treatises titled "Pensieri e Riflessioni pratiche sopra il Canto
figurato" (Vienna, 1774) and "Riflessioni pratiche sul Canto figurato" (Milan, 1777) provide us with relevant
information about the aspects concerning the optimal singing technique and the interpretation of
the vocal music. Through his fifteen articles the secrets of the belcanto are unravelled. The keys for
understanding the messa di voce, the portamento di voce, the trill, the mordent or the cadenza are the subjects
the author analyses through the fifteen articles of the treatise.
His II article, devoted to the different singing schools and the most renowned performers of
the moment, is not only a true statement of intent done by the author when describing extensively
the teaching methods and the signing techniques, but also the path that any scholar of the historically
informed vocal performances must inspect in order to reveal the true paradigm of the belcanto in the
eighteenth century.
This article will analyse precisely -following Giambattista Mancini’s lead- which were those
singing techniques and their most relevant performers, who made the eighteenth century be known
as the belcanto era.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
escuelas_bernal_QB_2019.pdf | 3.048Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
escuelas_bernal_QB_2019.pdf | 3.048Mb |
![]() |