Eduardo Rovira: tango y dodecafonismo
Authors
Martín, Leandro A.Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2016Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2016, n.62, pp. 73-92, ISSN 1134-8615
Keywords
Música contemporánea
Tango
Análisis
Piazzolla
Rovira
Contemporary Music
Analysis
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
El tango es uno de los géneros populares que más ha incursionado por zonas
limítrofes que, en muchas de las obras de la segunda mitad del siglo xx, lo tornan
inclasificable por las rudimentarias y tradicionales categorías de popular o académico. Las
causas fundamentales de esta particularidad son la mirada creativa sobre el género que han
hecho compositores del mundo académico, o la utilización de técnicas académicas por los
tangueros que deseaban revolucionar el género. Uno de estos casos más llamativos es la obra
–tango– «Serial Dodecafónico» de Eduardo Rovira. Tango is one of the popular genres that would dabble in bordering zones that, in
most of the works of the second half of the twentieth century, turns it unclassifiable by the
rudimentary and traditional categories of Popular or Academic. The fundamental causes
of these particularly are: the creative look over the genre that had done composers of the
academic world, and the utilization of academic techniques by tangueros that wanted to
revolutionize the genre. One of the most particular examples is the piece –tango– "Serial
Dodecafónico" from Eduardo Rovira.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
eduardo_martin_QB_2016.pdf | 2.447Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
eduardo_martin_QB_2016.pdf | 2.447Mb |
![]() |