Los inicios de la Bauhaus. Weimar 1919
Date
2019-07-04Bibliographic citation
VAD. veredes, arquitectura y divulgación, 2019, v. 1, n. 1, p. 34-42
Keywords
100 Bauhaus
Mujeres Bauhaus
Bauhaus women
Weimar
Lyonel Feininger
Lydia Driesch-Foucar
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
En este texto se emplean dos alusiones al origen. Por un lado, que ante cualquier variación de las formas sociales y políticas, el contenido universal del derecho de la mujer a la plena visibilidad resulta invariable y éste se convierte en un ideal transmisible para cada nueva generación. La introducción refleja el interés de la mujer por asentar su dedicación profesional en el trabajo pretérito de sus colegas femeninas. El derecho a la visibilidad configura un ideal cuya universalidad no esta condicionada por la historia y es por tanto recomprensible y transmisible con un sentido intersubjetivo idéntico para siempre y desde el origen. Por otro lado, al ajustarnos a un acontecimiento concreto, el origen de la Bauhaus, toma relevancia el hecho de que la reivindicación por la visibilidad de la mujer, aún siendo universal, esta sujeto a periodos de aceleración. Así, el presente resulta ser en intensidad una filial de 1919, aunque ambos momentos estén separados por cien años. Cobran por tanto un sentido especial los testimonios aquí reflejados de dos alumnas del primer periodo de la Bauhaus, porque ellas representan una participación sin la cual la historia de la Bauhaus no sería concebible. In this text, there are two allusions to the origin. On the one hand, to any variation of the social and political forms, the universal content of women’s right to a full visibility is invariable, and it converts into a transmissible ideal for each of the upcoming generations. The introduction shows the interest of women in settling their professional dedication in the past work of their female colleagues. The right to visibility configures an ideal whose universality is not conditioned by History, which is therefore re-comprehensible and transmittable with an identical intersubjective sense, forever and since the origin.On the other hand, as we adjust to a certain event, the origin of the Bauhaus, there is more relevance in the fact that the vindication for women’s visibility, though universal, is subject to periods of acceleration. Hence, the present results, in terms of intensity, a filial of 1919, even though both moments are separated by one hundred years. The testimonies of two female students of the first period of the Bauhaus make great sense, as they represent a participation which, if excluded, would make Bauhaus history unconceivable
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
inicios_hervas_VAD_2019.pdf | 916.4Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
inicios_hervas_VAD_2019.pdf | 916.4Kb |
![]() |
Collections
- ARQUITEC - Artículos [141]