La Bauhaus de Weimar. Ellos (y ellas) en pos de una meta común: la arquitectura.
Authors
Hervás y Heras, JoseniaDate
2015Bibliographic citation
REIA, Revista Europea de Investigación en Arquitectura, 2015, N. 3, p. 43-62
Keywords
Bauhaus
Weimar
Filosofía vitalista
Haus am Horn
Arquitectura
Mujeres
Vitalist philosophy
Architecture
Women
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
(c) Universidad Europea
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
La Bauhaus se crea en 1919 dentro de un recién estrenado gobierno que busca un acercamiento entre el pueblo y las élites universitarias. Un horizonte nuevo, moderno y democrático donde los ideales del colectivismo y del individualismo se aúnan al servicio de una misma causa: la arquitectura, la construcción total. Para acceder a la Bauhaus no eran necesarios estudios
previos, solo una predisposición artística. El
periodo de Weimar, objeto del artículo, duró
hasta 1925, año en el que son expulsados
encontrando una nueva sede en Dessau.La escuela funcionó como un imán para
jóvenes con ganas de aprender y con
necesidad de cambio. Para las mujeres supuso
un doble salto, por adquirir una profesión y
por sentirse en igualdad con sus compañeros.
Su fundador, Walter Gropius, quería
compatibilizar la creación artística con el
diseño de prototipos estandarizados buscando
un objetivo común en torno a la arquitectura.
Bajo el lema "arte e industria, una nueva
unidad", se organizó una exposición entre
el 15 de agosto y el 30 de septiembre de
1923 donde se mostró la casa experimental
denominada "Haus am Horn", ejecutada
por todos los talleres de la escuela y en la
que algunas alumnas pudieron demostrar su
talento extraordinario. The Bauhaus was created in 1919 in a brand new government which looked for a rapprochement between the people and university elites. A new, modern and democratic perspective where the ideals of collectivism and individualism come together to serve the same cause: architecture, total construction. Previous studies were not necessary to access the Bauhaus, students just needed a artistic predisposition. The Weimar period, subject of the article, lasted until 1925, year in which they were expelled and ended up finding a new headquarters in Dessau.
The school appealed especially to young people willing to learn and in need of change.For women marked a double jump, to acquire a profession and feel equal to their peers. Its founder, Walter Gropius, wanted to combine artistic creation of standardized design prototypes looking for a common goal around the architecture. Under the slogan “art and industry, a new unit,” an exhibition from 15 August to 30 September 1923 where the pilot house called “Haus am Horn”, executed and organized by all the school’s workshops and in which some female students were able to demonstrate his extraordinary talent.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
bauhaus_hervas_REIA_2015.pdf | 970.0Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
bauhaus_hervas_REIA_2015.pdf | 970.0Kb |
|
Collections
- ARQUITEC - Artículos [218]