Antonio Soler (1729-1783), monje ilustrado y músico "incansable"
Authors
Sánchez López, GustavoPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2019Embargo end date
2021-08-01Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2019, n.70, pp. 20-55, ISSN 1134-8615
Keywords
Antonio Soler
Siglo XVIII
Monasterio
El Escorial
Clave
Órgano
Infante Gabriel de Borbón
Música vocal
Sonatas
XVIIIth century
Monastery
Organ
Harpsichord
Vocal music
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Antonio Soler (1729-1783) fue un músico que cultivó tanto la vertiente práctica como la teórica de su arte, al tiempo que seguía su vocación como monje jerónimo en el monasterio de San Lorenzo de El Escorial. Soler es autor de la obra más destacable para tecla de su época, heredera de la tradición scarlattiana, (unas 150 obras); pero además compone música de cámara y, sobre todo, una extensa obra vocal, principalmente religiosa, que se acerca a las 400 obras. Como teórico, es autor de dos importantes tratados, lo que le sitúa entre los músicos más completos de su época. Antonio Soler (1729-1783) cultivated, as a musician, both the theoretical and practical aspects of his art, while he followed his vocation as Hieronymite monk at San Lorenzo de El Escorial monastery. Soler is author of the most remarkable oeuvre for keyboard of his time, heir to the tradition of Scarlatti (some 150 works); but he also wrote chamber and mainly vocal music (near 400 works), mainly for use at the monastery. As a music theorist, he wrote two important treatises, all of which places him among the most complete musicians of his time.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
antonio_sanchez_QB_2019.pdf | 3.180Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
antonio_sanchez_QB_2019.pdf | 3.180Mb |
![]() |