Literacy development in EFL textbooks in Madrid's primary schools
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/40813DOI: https://doi.org/10.26378/rnlael1327332
ISSN: 1699-6569
Date
2020Funders
Comunidad de Madrid
Bibliographic citation
Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 2020, v. 27, p. 129-144
Keywords
Literacy
Textbooks
English as a foreign language
Primary education
Bilingual education
Alfabetización
Libros de texto
Lengua inglesa
Enseñanza primaria
Enseñanza bilingüe
Project
CCGP2017-HUM/024 (Comunidad de Madrid)
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Research indicates that Spanish schools tend to focus on literacy in a narrow sense, as in the mechanics of reading and writing with a focus on text at the word and sentence level. However, the idea of literacy on an international scale includes the ability to use reading and writing skills for a variety of activities with texts. This study seeks to examine whether four fourth grade textbooks for English as a Foreign Language used in Madrid take the more traditional approach to literacy or a broader one that involves the consideration of genre characteristics and work at the text level. A questionnaire was formulated to examine the reading and writing activities of the textbooks. The results suggest that the books present a more narrow view of the concept of literacy. La literatura indica que en los colegios en España se entiende la palabra literacy como un concepto
limitado a la mecánica de la lectoescritura, con un enfoque a nivel de palabras y frases
(alfabetización), mientras a nivel internacional ese término incluye la habilidad de utilizar las
destrezas de lectura y escritura para realizar una variedad de actividades con textos (literacidad).
Esta investigación tiene como objetivo examinar si cuatro libros de texto de inglés para el cuarto
curso de primaria en Madrid mantienen la visión tradicional de alfabetización, o si la amplían para
considerar las características del género de texto y el trabajo a nivel de texto en línea con la
literacidad. Para llevarla a cabo, se confeccionó un cuestionario para examinar las actividades de
lectura y escritura de los libros. Los resultados sugieren que los libros toman una visión más reducida
del concepto de literacidad.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
literacy_litzler_RNLA_2019.pdf | 387.2Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
literacy_litzler_RNLA_2019.pdf | 387.2Kb |
![]() |
Collections
- FILOMOD - Artículos [152]