Una revisión de la eficacia de los programas anti-bullying en España
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2019Bibliographic citation
Pulso, 2019, n.42, ISSN 1577-0338, pp. 51-72
Keywords
Acoso escolar
Ciberacoso
Programas de intervención
Revisión
Bullying
Cyberbullying
Intervention programmes
Review
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
En las últimas décadas se han realizado numerosas investigaciones sobre el acoso escolar y
expertos en la materia han diseñado diversos programas para combatir este fenómeno en las aulas.
Con el objetivo de conocer la eficacia de los programas anti-bullying disponibles en España, se ha
realizado una búsqueda de evaluaciones de estos
programas, localizando un total de 11 investigaciones. La revisión muestra ciertos problemas en el
diseño de las intervenciones y resultados variados
que, en bastantes ocasiones, no son estadísticamente significativos. Sin embargo, uno de los
programas revisados ofrece mayor consistencia. Much research on bullying has been carried out
in the last decades, and experts in this field have
designed a great variety of programmes to fight
this type of violence in schools. With the aim of
knowing the efficacy of Spanish anti-bullying
programmes, a review of evaluations of these
programmes has been carried out, and a total
of 11 research studies have been selected. The
review shows both problems with the design of
the interventions and also varied results which,
most of the times, are not statistically significant.
Nevertheless, one of the reviewed programmes
shows a higher degree of consistency
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
revision_sarasola_PULSO_2019.pdf | 142.3Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
revision_sarasola_PULSO_2019.pdf | 142.3Kb |
![]() |