Show simple item record

dc.contributor.authorStamm, Gina
dc.date.accessioned2019-11-08T14:52:20Z
dc.date.available2019-11-08T14:52:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.bibliographicCitationEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 10, n. 2 (2019), pp. 42-57en
dc.identifier.issn2171-9594
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/39968
dc.description.abstractThe physical environment plays a key role in the writing of Antoine Volodine, and in that of his “post-exotic” pen name authors. The ruins of human construction and the unwelcoming landscape of the post-apocalyptic world contribute to this literature’s bleak and menacing atmosphere. The ongoing catastrophe portrayed in Volodine’s work is equally environmental, human and political. This article will focus on the environment as agent and as a victim of violence, especially in the novels “Terminus radieux [Radiant Terminus]” and “Herbes et golems" [“Herbs and Golems”], and attend to what a specifically literary post-exotic engagement with the environment would look like. In addition to investing the vegetal with agency, the literary production itself acts as a form of political resistance that is dependent on one’s relationship with that world. Volodine applies his extensive power of invention as a linguist to naming herbs as a reparative and political act. The collective of post-exotic writers takes the side of the wild herbs they name and gives a voice to them by creating a place for them in literature. Questions driving my analysis of the vegetal post-exotic in Volodine’s work include: Can resistance take place without solidarity with the environment, and what would that solidarity look like? What communication can one have with the natural environment in the post-exotic mode that follows the cataclysm? Can one speak in the place of plants or other non-human agents? How must language change both what it is telling and how it tells it in a world in which disaster has already occurred and humans are only one of many agents who must contend with its aftermath?en
dc.description.abstractEl medio ambiente juega un papel esencial en la obra de Antoine Volodine, así como en la de sus y alias “post-exóticos.” En el mundo post-apocalíptico ocupado por sus personajes, las ruinas de la construcción humana y un paisaje hostil contribuyen a la atmósfera lúgubre y amenazante de esta literatura. Volodine afirma que la catástrofe en curso representada en su obra es tanto ambiental como humana y política. Este ensayo se concentrará en el medio ambiente como agente tanto como receptor de violencia, sobre todo en las novelas “Terminus radieux” y “Herbes et golems", y prestará atención especial a cómo sería un compromiso literario post-exótico con el mundo vegetal. Además de dotar a la flora de agencia, la producción literaria en sí misma funciona como una forma de resistencia política dependiente de la relación de uno con ese mundo. Volodine utiliza su gran poder de invención lingüística para dar nombre a las hierbas como un acto restaurador y político. El colectivo de escritores post-exóticos toma partido por las hierbas salvajes que nombra y les da voz al crear un lugar para ellas la literatura. ¿Puede haber una resistencia sin solidaridad con las plantas, y de ser así cómo sería esa solidaridad? ¿Qué tipo de comunicación se puede establecer con el medio ambiente natural en el modo post-exótico después de un cataclismo? ¿Se puede hablar por las las planas o por otros agentes no humanos? ¿Cómo se debe cambiar el lenguaje lo que se cuenta y cómo se cuenta en un mundo en que el desastre ya ha ocurrido y los seres humanos son los únicos de varios agentes que tienen que enfrentarse a las consecuencias?es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPlant studiesen
dc.subjectEcocriticismen
dc.subjectEcopoeticsen
dc.subjectSpeculative fictionen
dc.subjectEstudios sobre plantases_ES
dc.subjectEcocríticaes_ES
dc.subjectEcopoéticaes_ES
dc.subjectFicción especulativaes_ES
dc.titleInventing a vegetal post-exotic in the work of Antoine Volodineen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaMedio ambientees_ES
dc.subject.ecienciaEnvironmental scienceen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleEcozon@: European journal of literature, culture and environmenten
dc.identifier.publicationvolume10
dc.identifier.publicationlastpage57
dc.identifier.publicationissue2
dc.identifier.publicationfirstpage42


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.