Show simple item record

dc.contributor.authorMarini, Anna Marta 
dc.date.accessioned2019-09-05T18:01:37Z
dc.date.available2019-09-05T18:01:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.bibliographicCitationMarini, Anna Marta. Rearticulating worlds through language: social justice and creative activism networks. Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2019, v. 11, n. 14, p. 85-100. ISSN 1889-5611es_ES
dc.identifier.issn1889-5611
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/38928
dc.description.abstractFor ethnolinguistic and sociocultural groups, language undeniably represents a fundamental mean of shared expression and construction of meaning. In the US, just language practices have been emerging as a form of resistance opposing the dominant monoglossic Anglo culture and its patterns of imposed assimilation of ethnolinguistic minorities. Connected to the Spanish-speaking communities, language justice activism promotes social equality, as well as the creation of translingual spaces and the thriving of an articulated network of social actors engaging local communities. The range of related activities results particularly adequate and fruitful in transnational, borderland contexts, fostered by binational collaborations and cooperation among art collectives. Raised at the beginning of the 21th century from Latin American experiences, the approach offered by "cartonera" workshops gives the border context a chance to raise language awareness and promote creative projects, precisely with a special attention to local multilingual communities. The production of handcrafted, independent publishing represents, in fact, a powerful mean of resistance against the dominant culture, giving the opportunity to narrate personal transnational stories in the language the bilingual speakers feel more comfortable to employ to express themselves and convey their message.en
dc.description.abstractEn el caso de grupos etnolingüísticos y socioculturales, el lenguaje representa un medio fundamental al fin de compartir expresiones y construcciones de signifcado. En EE.UU., prácticas lingüísticas equitativas han ido apareciendo como formas de resistencia en contra de la cultura anglo –dominante y monoglósica– y sus mecanismos de asimilación impuesta a minorías etnolingüísticas. Radicado en las comunidades hispanohablantes, el activismo relacionado con la justicia lingüística promueve equidad social, así como la creación de espacios translingües y el desarrollo de una red de actores sociales que estimulen la participación de comunidades locales. La variedad de actividades promovidas resulta particularmente adecuada y fructífera en contextos transnacionales y fronterizos, impulsadas por colaboraciones binacionales y cooperaciones entre colectivos artísticos. Surgido al principio del siglo XXI de experiencias latinoamericanas, el enfoque ofrecido por los laboratorios cartoneros permite la concienciación acerca del multilingüismo y la promoción de proyectos creativos, precisamente con especial atención hacia las comunidades locales. La producción de libros artesanales como editoriales independientes representa un medio poderoso de resistencia en contra de la cultura dominante, proporcionando a los hablantes la oportunidad de narrar historias transnacionales personales en el idioma en que prefieran expresarse y comunicar su propio mensaje.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherInstituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos, Universidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCartoneraes_ES
dc.subjectArt collectiveen
dc.subjectBorderlandsen
dc.subjectIndependent publishingen
dc.subjectLanguage justiceen
dc.subjectColectivo artísticoes_ES
dc.subjectFronteraes_ES
dc.subjectEditorial independientees_ES
dc.subjectJusticia lingüísticaes_ES
dc.titleRearticulating worlds through language: social justice and creative activism networksen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaArtees_ES
dc.subject.ecienciaArten
dc.subject.ecienciaHistoriaes_ES
dc.subject.ecienciaHistoryen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_ES
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.subject.ecienciaFilologíaes_ES
dc.subject.ecienciaPhilologyen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleCamino real : estudios de las hispanidades norteamericanases_ES
dc.identifier.publicationtitleCamino real : estudios de las hispanidades norteamericanases_ES
dc.identifier.publicationvolume11
dc.identifier.publicationlastpage100
dc.identifier.publicationissue14
dc.identifier.publicationfirstpage85


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.