Erwin Schulhoff y Viktor Ullmann: una aproximación a su obra pianística
Authors
Hase, SophiaOther responsible persons
Lavado Quiles, José Julián
Sebastián Alegre, Alfonso
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2018Embargo end date
2021-07-01Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2018, n.69, pp. 83-137, ISSN 1134-8615
Keywords
Música proscrita
Piano
Compositores checo-judíos
Segunda Escuela de Viena
Dadaísmo
Antroposofía
Forbidden music
Piano
Jewish Czech composers
Second Viennese School
Jazz
Dadaism
Anthroposophy
Description / Notes
José Julián Lavado Quiles (traductor).
Alfonso Sebastián Alegre (traductor).
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Los compositores Erwin Schulhoff (Praga, 8-VI-1894 —campo de concentración de Wülzburg, 18-VIII-1942) y Viktor Ullmann (Cieszyn, 1-I-1898 —campo de exterminio de Auschwitz, 18-X-1944) compartieron unas circunstancias vitales comunes, cuyo conocimiento es imprescindible para la comprensión de toda su obra y más específicamente de su repertorio para piano.
Ambos artistas —checos de origen judío, víctimas del Holocausto nazi y poseedores de un carácter muy definido y psicologías profundamente distintas— comparten la misma época en su ciudad común, Praga, crisol político, intelectual y artístico europeo del periodo de entreguerras.
Aunque una gran parte de la obra de Ullmann se perdió, consideramos indispensable recrearla a través de los múltiples testimonios de la época que existen sobre la misma. Las siete sonatas para piano —cada una de ellas refleja la voluntad de superación personal en su lucha artística e intelectual— constituyen la cima de su creación pianística.
Schulhoff, ciudadano crítico con la sociedad y su tiempo, se expresa en sus composiciones de manera multifacética, como pocos artistas de su época. Dirigimos la mirada sobre sus 11 Invenciones para piano desde nuestra visión artística personal, fruto del análisis riguroso y la experiencia interpretativa de la obra.
Tanto Schulhoff como Ullmann depositaron en su legado el reflejo de sus personalidades
únicas, sus circunstancias, su gran humanidad, su fe en la vida y su lucha creativa. The composers Erwin Schulhoff (Prague 8-VI-1894 —Wülzburg concentration camp 18- VIII-1942) and Viktor Ullmann (Cieszyn 1-I-1898 —Auschwitz extermination camp 18-X-1944) shared similar life circumstances which provide indispensable knowledge for the understanding of their works, and more specifically, of their repertoire for piano.
Both artists —Czechs of Jewish origins and victims of the Nazi holocaust, holders of welldefined characters and profoundly distinct psychologies— shared the same period in the same city of Prague, at that time a significant political, intellectual and artistic melting-pot in the inter-war period of Europe.
Although many of Ullmann´s works have been lost, we believe their reconstruction, based onmultiple testimonies from the period, to be an indispensable task. The seven sonatas for piano —each an expression of survival and overcoming in a very personal artistic and intellectual battle— represent
the peak of his pianistic creation.
Schulhoff, critical of the society in which he was destined to live, expresses himself in his compositions in a multifaceted manner, as very few others of his time. We direct our attention toward, his 11 Inventions for piano, from a personal artistic vision, based on a rigorous analysis and performative experience of that work.
Both Schulhoff and Ullmann deposited in their legacy the reflection of their very unique personalities, their circumstances, their great humanity, their faith in life, and their creative battles.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
schulhoff_hase_QB_2018.pdf | 3.929Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
schulhoff_hase_QB_2018.pdf | 3.929Mb |
![]() |