Espacio litúrgico medieval vs. escena. El antecoro de la catedral de Laon y el exorcismo público de Nicole Obry
Authors
Carrero, EduardoPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2017Bibliographic citation
Revista de poética medieval, n. 31 (2017), pp. 39-58
Keywords
Laon
Antecoro
Jubé
Coro
Espacio
Catedral
Arquitectura
Exorcismo
Liturgia
Teatro
Quire-screen
Choir
Cathedral
Architecture
Exorcism
Liturgy
Theatre
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
En 1566, el exorcismo de la joven Nicole Obry fue utilizado por el catolicismo
francés como argumento de debate en contra de la crítica reformista de los
hugonotes al culto a la Eucaristía y a los Santos. A tal fin, el caso de posesión se difundió
como un milagro eucarístico, para el que se redactaron varios textos y se diseñaron
dos grabados. En uno de éstos, se representó sintéticamente la larga ceremonia
del exorcismo llevado a cabo en la catedral de Laon, sobre un tablado elevado en el
antecoro de la catedral. Este artículo trata sobre las implicaciones arquitectónicas y
litúrgicas del grabado en nuestra comprensión de la catedral medieval, frente a su
consideración como fuente para la historia del teatro. In 1566, the exorcism of the young Nicole Obry was used by the French
Catholicism as argument of debate against the reformist critic to the cult to the Eucharist
and the Saints. To this end, this case of diabolic possession became a Eucharistic
miracle, for which several texts were written and two engravings were designed.
In both engravings, there were represented the long ceremony of the exorcism
carried out in the cathedral of Laon, but in the second one they draw a synthetically
represented image of the whole process, over a scaffold next to the quire-screen of
the cathedral. This article deals with the architectural and liturgical implications of
this second engraving in our understanding of the medieval cathedral, as opposed to
its consideration as a source for the history of theater.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
carrero_espacio_RPM_2017_N31.pdf | 7.116Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
carrero_espacio_RPM_2017_N31.pdf | 7.116Mb |
![]() |