Exploring the level of specialisation of a corpus of scientific texts and students’ perceptions and needs in an ESP context
Authors
Martínez Sáez, AntonioPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2018Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2018, n. 27, p. 140-156. ISSN 1989-0796
Keywords
ESP
EAP
Reading
Specialisation levels
Lexical density
Inglés para fines específicos
Inglés para fines académicos
Comprensión escrita
Niveles de especialización
Densidad léxica
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The incorporation of some original texts combining the academic component with a particular scientific domain can be seen as an opportunity, in higher education and, in particular, in an English for Specific and Academic Purposes (ESP and EAP, respectively) context, to enable students to access authentic examples of the use of the language. This article investigates the degree of specialisation of some scientific texts that could be read and analysed in class in order to determine the pedagogical effect these might have when teaching the reading skill. In so doing, a corpus of twelve recent texts belonging to the domain of Biotechnology was analysed. Moreover, two different empirical studies were conducted in order to know more about students’ needs and perceptions throughout two consecutive academic years; 2017-2018 (qualitative analysis of their initial perceptions) and 2018-2019 (qualitative and quantitative analysis of the data provided by a questionnaire). Preliminary findings suggested that the selection of texts showed different degrees of specialisation. La incorporación de textos originales capaces de combinar el componente académico con el de un campo científico concreto puede verse, en el ámbito de la educación superior y, en concreto, en el del inglés para fines específicos y académicos, como una oportunidad para que los estudiantes accedan a ejemplos auténticos del uso de la lengua. En el presente artículo se estudia el grado de especialización de varios textos científicos con el fin de utilizarlos en el aula y determinar su efecto a nivel pedagógico al enseñar la destreza de la comprensión escrita. Para ello, se analizó un corpus de doce textos relacionados con la Biotecnología publicados recientemente y se llevaron a cabo dos estudios empíricos para indagar en las necesidades y percepciones de los estudiantes durante dos cursos académicos; 2017-2018 (análisis cualitativo de las primeras percepciones) y 2018-2019 (análisis cualitativo y cuantitativo de los datos aportados a través de un cuestionario). Los primeros resultados indicaron que los textos seleccionados mostraban diferentes grados de especialización.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
exploring_martinez_encuentro_2 ... | 643.0Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
exploring_martinez_encuentro_2 ... | 643.0Kb |
![]() |