The reasons of drawing as narration
Authors
Chías Navarro, PilarIdentifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/37528DOI: 10.26375/disegno.1.2017.14
ISSN: 2533-2899
Date
2017-09Bibliographic citation
Diségno, 2017, n. 1, p. 125-130
Keywords
Architectural drawing
Drawing teaching
Research in drawing
Dibujo arquitectónico
Docencia del dibujo
Investigación en dibujo
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
© Diségno, 2017
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The 38º Convegno internazionale dei docenti delle discipline della Rappresentazione took place in September 2016 in Florence. It focused on the subject The reasons of Drawing, and particularly on the new ways of thinking, shaping, and managing new complexities, which are possible thanks to contemporary graphical and technical media and resources. Focus 4 dealt with The reasons of drawing as narration, and
developed their discussions around the possibilities that drawing brings when considering its qualities as a metalanguage, its limits, and its ability to set an instrumental basis to various different scientific fields to be used by
architects, designers, and urban planners. All contributions coincided with the fact that graphic sign is mainly used to communicate a message, but that it also permits to follow the paths of the tracer's memory and will: "je peux me déplacer devant lui, commencer par le haut, par le bas, parfois même aller autour" [1].The ability to explore the qualities and capacities of drawing as a narration has an ideal limit, which is the topic that Focus 4 intended to analyse. Although we
kept in mind the traditional role of drawing as a representation tool, other possibilities introducing
variables as real time and virtual reality, were
not discounted. El tema del 38º Convegno Internazionale dei Docenti delle Discipline della Rappresentazione tuvo lugar en septiembre de 2016 en Florencia. Se centró en el tema "Las razones del dibujo", y especialmente en el pensamiento, la forma y el modelo de gestión de la complejidad que aportan los medios y las técnicas gráficas contemporáneas. El Focus 4, "Las razones del dibujo como narración", desarrolló sus sesiones en torno a las posibilidades de comunicación que ofrece el dibujo desde su cualidad de metalenguaje, en sus límites, y en su capacidad de proporcionar una base instrumental a múltiples y variadas disciplinas especializadas que afectan, entre otras muchas profesiones, a proyectistas, diseñadores y planificadores urbanos. Coinciden las diferentes contribuciones en que el signo gráfico transmite un mensaje, pero también permite seguir el rastro de la memoria y de la voluntad de quien lo trazó: "je peux me déplacer devant lui, commencer par le haut, par le bas, parfois même aller autor" [Derrida 1978, 61]. Esta posibilidad de exploración de las cualidades y capacidades del dibujo como narración tiene un límite ideal, que es el que el Focus 4 se ha propuesto analizar. Un límite que, sin abandonar el papel tradicional de representación de la realidad construida, hoy admite juegos de una gran complejidad que han surgido de la introducción de nuevas variables como el tiempo, la realidad virtual o la interacción en "tiempo real" a través de internet.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
reasons_chias_disegno_2017.pdf | 159.5Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
reasons_chias_disegno_2017.pdf | 159.5Kb |
|
Collections
- ARQUITEC - Artículos [203]