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dc.contributor.authorMoreno Izquierdo, Luis
dc.contributor.authorRamón Rodríguez, Ana
dc.contributor.authorSuch Devesa, M. Jesús
dc.date.accessioned2019-04-10T18:21:22Z
dc.date.available2019-04-10T18:21:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.bibliographicCitationInvestigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2018, n. 42, p. 13-34
dc.identifier.issn2340-2717
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/37106
dc.description.abstractThis article questions whether the innovation deficit observed in the tourism sector on a global scale also characterises the world’s leading power in terms of tourism competitiveness and whether Spain is taking the right steps so as to guarantee the future leadership of its destinations. Spain’s innovative framework will be analysed in its European context, placing emphasis on the innovative intensity of the most important tourist regions. Spanish tourism companies and their capacity for innovation will also be studied in relation to those operating in other sectors. Formulas for generating tourism industries capable of assimilating and creating innovation will be proposed as a way of tackling the transformations that the sector is currently experiencing with the emergence of smart tourism destinations, the sharing economy and other disruptive changes, such as artificial intelligence. It is important to take a long-term perspective of competitiveness in which innovation and digital transformation have become the centre of political, social and corporate action in the sector. Meeting these challenges will mean the implementation of a series of more specific policies and strategies that will foster Smart Tourist Destinations and the development of a more digitalised and responsible economy in which the collaboration between citizens and tourists within the destination is the frame of reference.en
dc.description.abstractEste artículo cuestiona si el déficit de innovación observado en el sector turístico a escala global también caracteriza la capacidad de liderazgo en lo que respecta a competitividad turística, y también si España está dando los pasos adecuados para garantizar el liderazgo futuro de sus destinos. El marco de referencia de la innovación española será analizado en su contexto europeo, haciendo énfasis en la intensidad de innovación de las regiones turísticas más importantes. Las empresas turísticas españolas y su capacidad innovadora también serán analizadas, en relación a otras que operan en sectores distintos. Se harán propuestas para estimular la generación de industrias turísticas capaces de asimilar y crear innovación, como una manera de abordar las transformaciones que el sector está experimentando en la actualidad con la emergencia de los destinos turísticos inteligentes, la economía colaborativa y otros cambios disruptivos, como la inteligencia artificial. Es importante adoptar una perspectiva de largo plazo de la competitividad en la cual la innovación y la transformación digital se conviertan en el eje de las acciones tanto políticas como sociales y corporativas del sector. Enfrentar este desafío supondrá la implementación de una serie de políticas y estrategias más específicas que, a su vez, fomentarán los Destinos Turísticos Inteligentes y el desarrollo de una economía más digitalizada pero también más responsable en la que la colaboración entre ciudadanos y turistas dentro del destino sea el marco de referencia.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherAsociación Española de Ciencia Regional (AECR)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCompetitivenessen
dc.subjectSustainabilityen
dc.subjectInnovationen
dc.subjectTourism intelligenceen
dc.subjectOvertourismen
dc.subjectDigital economyen
dc.subjectCompetitividades_ES
dc.subjectSostenibilidades_ES
dc.subjectInnovaciónes_ES
dc.subjectInteligencia turísticaes_ES
dc.subjectMasificación turísticaes_ES
dc.subjectEconomía digitales_ES
dc.titleThe challenge of long-term tourism competitiveness in the age of innovation: Spain as a case studyen
dc.title.alternativeEl reto de la competitividad turística a largo plazo en la era de la innovación: España como caso de estudioes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaEconomíaes_Es
dc.subject.ecienciaEconomicsen
dc.subject.ecienciaGeografíaes_Es
dc.subject.ecienciaGeographyen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_Es
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


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