Political cartoons on Greek debt crisis: a cognitive and pragmatic approach
Authors
Padilla, Xose A.Date
2018Bibliographic citation
Linred: Lingüística en la Red, n. 16 (2018-2019)
Keywords
Cartoons
Humour
Multimodality
Politics
Pragmatics
Cognition
Blending
Viñetas cómicas
Humor
Multimodalidad
Política
Pragmática
Cognición
Blending
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Publisher's version
http://www.linred.es/articulos_pdf/LR-articulo-17022019.pdfRights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The aim of this paper is to analyse the artist-reader communication in political cartoons. We will define cartoons as a multimodal genre in which meaning is derived from a conceptual integration of image and text. We will present the “blending theory” as a useful model to illustrate how the reader reaches a new humorous reality by the connection of different mental “inputs”. We will describe cooperation within the cartoon as a reflection of contextualisation cues, i.e., those elements that the artist uses to create the cartoon and to help the reader interpret his/her work correctly. Finally, we will identify two different components within the political cartoons message: a) the “jest” and b) the “sting” (the critique). These two components and their corresponding pragmatic processes (pragmatic presuppositions and implicatures) interact with the different levels of interpretation and understanding of a cartoon. El objetivo de este artículo es analizar la comunicación entre humoristas y lectores en las viñetas cómicas políticas. Definiremos las viñetas cómicas como un género multimodal en el que el significado surge de la integración conceptual de la imagen y el texto. En primer lugar, presentaremos la teoría del “blending” como un modelo útil para mostrar cómo el lector construye una nueva realidad humorística mediante la conexión de diferentes inputs mentales. A continuación, describiremos la “cooperación” en las viñetas cómicas como un reflejo de los índices de contextualización, es decir, aquellos elementos que el artista utiliza para crear las viñetas y para ayudar al lector a interpretar su trabajo correctamente. Finalmente, identificaremos dos componentes diferentes dentro del mensaje de las viñetas políticas: a) la broma y b) el aguijón (la crítica). Estos dos componentes y sus correspondientes procesos pragmáticos (presuposiciones pragmáticas e implicaturas) interactúan con los diferentes niveles de interpretación y comprensión de las viñetas cómicas.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
political_padilla_LINRED_2018_ ... | 799.2Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
political_padilla_LINRED_2018_ ... | 799.2Kb |
|