A literacy approach to language teaching: a proposal for FL teaching in CLIL contexts
Authors
Halbach, Ana MaríaPublisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2018Bibliographic citation
Pulso, 2018, n.41, ISSN 1577-0338, pp. 205-223
Keywords
CLIL
Foreign language teaching
Literacy development
AICLE
Enseñanza de lenguas extranjeras
Desarrollo de la literacidad
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Content and Language Integrated Learning (CLIL)
is becoming more and more widespread at all educational levels. Learners in this kind of approach
show a different attitude as well as different needs
towards the foreign language. The present article
suggests that these changed needs and attitudes
can be met by shifting the focus of foreign language teaching to literacy development. A model
of how language teaching with a focus on literacy
development could be organised is provided, and
an example of a literacy unit is given. The model is
both wide enough to allow for teachers to adapt it
to their teaching style and understanding of what is
important in language teaching, and clear enough
to illustrate what is meant by a focus on literacy
development in the context of foreign language
teaching. Los proyectos de aprendizaje integrado de
contenidos y lengua extranjera (AICLE) van ganando cada vez más terreno en todos los niveles
educativos. El alumnado que cursa este tipo de
enseñanza presenta unas actitudes y necesidades diferentes hacia el aprendizaje de la
lengua extranjera. El presente artículo propone
una enseñanza basada en el desarrollo de la
literacidad para dar respuesta a estas nuevas
actitudes y necesidades en todos los niveles
educativos. Se presenta un modelo que plasma
este enfoque y se ilustra a partir de una unidad
didáctica diseñada para su uso en el primer y/o
segundo curso de enseñanza primaria. El modelo que se presenta es lo sufcientemente amplio
como para permitir a los docentes adaptarlo a
su estilo y forma de entender la enseñanza, y al
mismo tiempo lo sufcientemente claro como para
explicar qué se entiende bajo un enfoque de la
enseñanza de lenguas extranjeras basado en el
desarrollo de la literacidad.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
literacy_albach_PULSO_2018.pdf | 1.455Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
literacy_albach_PULSO_2018.pdf | 1.455Mb |
![]() |