Students’ attitude, competence and motivation in the use of the travel blog for the EFL classroom
Authors
Pascual, DanielPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2017Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, Año 2017, N. 26, p. 3-21. ISSN 1989-0796
Keywords
Travel blogs
Digital competence
Secondary Education
EFL classroom
Blog de viajes
Competencia digital
Educación Secundaria
Clase de ILE
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This paper aims to explore the attitude of Spanish Secondary Education students as regards their competence in
the use of the Internet in general and of (travel) blogs in particular. Issues such as students’ motivation to learn
an L2 or students’ media literacy will also be discussed to frame the focus of the study. The sample of
respondents includes learners enrolled in the first two years of Compulsory Secondary Education (ESO), and in
the last stage of Secondary Education (Bachillerato). A questionnaire was accordingly administered to them to
consider the appropriateness of, and to later decide the approach of, the teaching of English through the travel
blog in the EFL classroom. Overall, results indicate that learners’ digital competence and generic awareness
should be further developed towards a more functional and responsible use. Even so, learners positively view
blogs as a valid resource that may help them improve in certain language skills and areas. and that may boost
their motivation. Este artículo explora la actitud de alumnos españoles de Educación Secundaria en relación a su competencia en
el uso de Internet en general y de los blogs (de viajes) en particular. El foco de este estudio gira en torno a la
motivación para aprender una segunda lengua y la alfabetización digital de los estudiantes. La muestra de
encuestados incluye alumnos de los dos primeros cursos de la ESO y de la etapa de Bachillerato. Así pues, se les
repartió un cuestionario para considerar si era apropiado enseñar inglés mediante blogs de viajes en la clase de
ILF y decidir con qué enfoque hacerlo. En conjunto, los resultados indican que los estudiantes deben seguir
desarrollando su competencia digital y conciencia de género de cara a un uso más funcional y responsable. Aun
así, consideran los blogs como un recurso positivo para mejorar en ciertas destrezas y áreas del lenguaje, y que
puede aumentar su motivación
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
student's_pascual_encuentro_20 ... | 714.2Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
student's_pascual_encuentro_20 ... | 714.2Kb |
|