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dc.contributor.authorDulfano, Isabel
dc.date.accessioned2018-07-19T14:25:35Z
dc.date.available2018-07-19T14:25:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.bibliographicCitationDulfano, Isabel. Anzaldúa: authentic leadership and indigenous feminism in XXIst century. Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2018, v. 10, n. 13, p. 91-104. ISSN 1889-5611es_ES
dc.identifier.issn1889-5611
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/33880
dc.description.abstractAnzaldúa challenges the Anglo by developing authentic leadership. This article briefly traces some of the new directions in the twenty-first century with respect to border studies and strategies / methods to articulate, validate and disseminate Indigenous feminist epistemologies. Like Anzaldúa, Indigenous feminist theorization similarly seeks the democratization and autonomy of the authority to theorize and resist; they reclaim rights to their own jurisdiction to produce knowledge, develop capacity based on that knowledge and courage to take action. This paper posits that twentyfirst century indigenous activists −authentic leaders− continue along the "Borderlands" territory as they embrace a key non-Western ingredient of their epistemology, Kawsay (good life), pertaining to a wide spectrum of linguistic, environmental, physical, social, political, and cultural trespasses toward collective good.en
dc.description.abstractAnzaldúa desafía al mundo anglosajón al desarrollar una auténtica conciencia de liderazgo. Este artículo traza brevemente algunas de las nuevas direcciones vigentes en el siglo XXI con respecto a los estudios fronterizos y las estrategias / métodos para articular, validar y diseminar las epistemologías feministas indígenas. Al igual que Anzaldúa, la teorización feminista indígena busca de manera similar la democratización y la autonomía de la autoridad para teorizar y resistir; reclaman derechos a su propia jurisdicción para generar conocimiento, desarrollar capacidades basadas en ese conocimiento y valor para actuar. Este artículo postula que los activistas indígenas del siglo XXI continúan con "Borderlands", ya que adoptan un ingrediente clave no occidental de su epistemología, Kawsay (buena vida), perteneciente a un amplio espectro de aspectos lingüísticos, medioambientales, físicos, sociales, políticos, y transgresiones culturales que llevan hacia el bien colectivo.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherInstituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos, Universidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectIndigenous knowledgeen
dc.subjectAuthentic leadershipen
dc.subjectKnowledge productionen
dc.subjectSabiduría indígenaes_ES
dc.subjectLiderazgo auténticoes_ES
dc.subjectDesarrollo del conocimientoes_ES
dc.titleAnzaldúa: authentic leadership and indigenous feminism in XXIst centuryen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaArtees_ES
dc.subject.ecienciaArten
dc.subject.ecienciaHistoriaes_ES
dc.subject.ecienciaHistoryen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_ES
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.subject.ecienciaFilologíaes_ES
dc.subject.ecienciaPhilologyen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleCamino reales_ES
dc.identifier.publicationvolume10
dc.identifier.publicationlastpage104
dc.identifier.publicationissue13
dc.identifier.publicationfirstpage91


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