"Queeremos" a Gloria Anzaldúa: identity, difference, new tribalism, and affective eco-dialogues
Authors
Núñez Puente, CarolinaPublisher
Instituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos, Universidad de Alcalá
Date
2018Bibliographic citation
Núñez Puente, Carolina. "Queeremos" a Gloria Anzaldúa: identity, difference, new tribalism, and affective eco-dialogues. Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2018, v. 10, n. 13, p. 47-62. ISSN 1889-5611
Keywords
Affective eco-dialogue
Queer approach
Ecofeminism
Eco-diálogo afectivo
Acercamiento queer
Eco-feminismo
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This article starts by conceptualizing Anzaldua’s (and other thinkers’)
approaches to poetry, queerness, identity, and difference from Borderlands (1987) to
later works. Part two examines her thoughts on new tribalism, most of which appeared
in “Interviews/Entrevistas” (2000), “This Bridge We Call Home” (2002), “The Gloria Anzaldúa
Reader” (2009), and “Light in the Dark” (2015). Both sections also describe the possible
dialogues between her poetry and prose. Part three takes dialogical connections further,
by putting Anzaldua into an affective eco-dialogue (my term) with contemporary
feminists. The article’s thesis is that Anzaldua’s queer way of feeling-thinking-being
marked the style, themes, and goals of her oeuvre; furthermore, given her ability to go
beyond binary oppositions by means of articulating difference in an affective, dialogical,
and ecofeminist fashion, Anzaldua must be considered a posthumanist philosopher. Este articulo comienza conceptualizando los enfoques de Anzaldua (y otros/as
pensadores/as) sobre poesía, “queerness”, identidad y diferencia desde “Borderlands” (1987)
hasta obras posteriores. La segunda parte examina sus ideas sobre “new tribalism”, la
mayoría de las cuales aparecieron en “Interviews/Entrevistas” (2000), “This Bridge We Call
Home” (2002), “The Gloria Anzaldúa Reader” (2009) y “Light in the Dark” (2015). Ambas
secciones también describen los posibles diálogos entre su poesía y su prosa. La tercera
parte lleva las conexiones dialógicas más allá, poniendo a Anzaldua en lo que llamo
un eco-dialogo afectivo con las feministas contemporáneas. La tesis del artículo es
que la forma queer de sentir-pensar-ser de Anzaldua marco el estilo, los temas y los
objetivos de su obra; además, dada su capacidad para ir más allá de las oposiciones
binarias mediante la articulación de la diferencia de una manera afectiva, dialógica y
ecofeminista, Anzaldua debe considerarse una filosofa posthumanista.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
queeremos_nunez_CR_2018_N13.pdf | 135.6Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
queeremos_nunez_CR_2018_N13.pdf | 135.6Kb |
|