Censura 2.0 y Holocausto: el control de contenidos y su impacto en la imagen transnacional del genocidio nazi
Authors
Fernández Gil, María JesúsIdentifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/32398DOI: https://doi.org/10.7203/qf-elit.v20i0.7537
ISSN: 1135-4178
Date
2015Bibliographic citation
Quaderns de Filología. Estudis Literaris, 2015, n. 20, p. 201-217
Keywords
Censura
Traducción
Holocausto
Memoria
Negacionismo
Censorship
Translation
Holocaust
Memory
Denial
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
En los sistemas democráticos que imperan en occidente, la censura stricto sensu está prohibida. Sin embargo, la revolución digital ha impulsado la aprobación de normas para la supervisión, el filtrado y el bloqueo de contenido que restringen la difusión de información. El proceso es singularmente alarmante cuando opera por medio de la traducción, ya que es en ella en quien, en un mundo cada vez más globalizado, recae la responsabilidad de materializar el contacto entre culturas. Partiendo de los conflictos que crean las diferentes leyes que criminalizan la negación del Holocausto, analizaremos el impacto del control de contenidos en la imagen transnacional del hecho histórico, que varía en función de dónde se proyecte. In the democratic systems that prevail in the western world, censorship stricto sensu is forbidden. However, the digital revolution has brought about the passing of laws for supervising, screening and blocking contents, limiting thus information exchange. The process is singularly alarming when it operates via translation, for in an increasing globalized world it is translation that is responsible for establishing a bridge between cultures. Basing ourselves on the restrictions imposed by the different laws that criminalize Holocaust denial, in this paper we shall analyze the way in which content control has influenced the transnational image of the historical event, which varies depending on the place where it is projected.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Censura_2.0._QFEL_2015.pdf | 755.1Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Censura_2.0._QFEL_2015.pdf | 755.1Kb |
|
Collections
- FILOMOD - Artículos [230]