The representation of immigrant characters in Catalan as a second language textbooks: a critical discourse analysis perspective
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2017Bibliographic citation
Lengua y migración = Language and migration. 2017, 9 (2), páginas 61-75. ISSN 1889-5425
Keywords
Critical discourse analysis
Foreign language textbooks
Immigration
Catalan as a second language
Catalonia
Análisis crítico del discurso
Libros de texto de lenguas extranjeras
Inmigración
Catalán como segunda lengua
Cataluña
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This paper examines the representations of immigrant characters in
Catalan as a Second Language textbooks for adults. We aim to identify
differences in portraying what we call Western and non-Western
immigrants, applying the theory and procedures of critical discourse
analysis. Firstly, we investigate how immigrant characters’ identity is
shaped in textbooks by social class, age and gender. Secondly, we focus
on the way in which immigrant characters with a major presence in
textbooks are portrayed, through the analysis of immigrant stories.
This study reveals that Western newcomers are always portrayed as
part of the upper/middle class while non-Westerners are represented
as working class members. On the other hand, non-Western immigrants
are characterized by physical or gender stereotypes, while
Western immigrants have positive attributes. We also found an idyllic
representation of reality, together with an absence of cultural comparisons
or information about immigrant countries of origin. Este
artículo examina las representaciones de los personajes inmigrantes
en los libros de texto de catalán como segunda lengua para adultos.
Nuestro objetivo es identificar eventuales diferencias entre el retrato
de los personajes inmigrantes occidentales y el de aquellos originarios
de países no occidentales, a través del análisis crítico del discurso.
Primero investigamos la construcción de la identidad de los personajes
inmigrantes según su clase social, edad y género. En segundo
lugar, examinamos cómo se retratan los inmigrantes con mayor
presencia en los libros de texto a través del análisis de sus historias.
El estudio sugiere que los inmigrantes occidentales aparecen como
miembros de la clase media o alta, mientras que los no occidentales pertenecen a clases subalternas. Por otro lado, los inmigrantes no
occidentales suelen aparecer caracterizados con estereotipos físicos o
de género, mientras que los occidentales se asocian con atributos
positivos. El artículo también apunta una idealización de la realidad
y una ausencia de comparaciones culturales o información sobre los
países de origen de los inmigrantes.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
representation_bori_LM_2017_9_2.pdf | 537.9Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
representation_bori_LM_2017_9_2.pdf | 537.9Kb |
![]() |