Show simple item record

dc.contributor.authorElche Hortelano, Dioni
dc.contributor.authorMartínez Pérez, Ángela
dc.contributor.authorGarcía Villaverde, Pedro Manuel
dc.date.accessioned2017-12-19T16:14:22Z
dc.date.available2017-12-19T16:14:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.bibliographicCitationInvestigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2017, n. 39, p. 17-37es_ES
dc.identifier.issn2340-2717
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/31458
dc.description.abstractThe paper aims to identify the knowledge strategy (KS) developed by the firms belonging to tourism cluster according to their inter-organizational relationships and hence to analyse the impact on innovation. The empirical study is conducted on a sample of 215 firms located in UNESCO World Heritage Cities in Spain (WHCS). The methodology is based on both factor analysis and conglomerates analysis. The findings show that firms with high levels of both bonding and bridging capital carry out activities of exploration and also exploration of knowledge through an ambidextrous strategy. On the contrary, firms with scarceness of links (low levels of bonding and bringing capital) perform few activities of knowledge exploration and exploitation. On the other hand, firms that have high levels of bonding or bridging capital generally implement a punctuated equilibrium strategy. Finally, we prove that firms with an ambidexterity KS exhibit better innovation performance.en
dc.description.abstractEl objetivo del trabajo consiste en identificar la estrategia de conocimiento seguida por las empresas pertenecientes a un clúster turístico en función de relaciones interorganizativas y determinar su impacto en la innovación. El estudio empírico se realiza sobre una muestra de 215 empresas localizadas en las Ciudades Patrimonio de la Humanidad de España. La metodología está basada en análisis factorial y de conglomerados. Los resultados indican que aquellas empresas que poseen elevados niveles de "bonding" y "bridging" capital desarrollan actividades tanto de explotación como de exploración de conocimiento a través de una estrategia ambidiestra. Por el contrario, las empresas con escasos vínculos (bajos niveles de "bonding" y "bridging" capital) desarrollan escasas actividades de explotación y exploración de conocimiento. Por otro lado, las empresas que tienen altos niveles de "bonding" o "bridging" capital llevan a cabo una estrategia de equilibrio puntuado. Finalmente, comprobamos que las empresas que desarrollan una estrategia de conocimiento ambidiestra presentan mayor nivel de innovación.es_ES
dc.description.sponsorshipMinisterio de Economía y Competitividades_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherAsociación Española de Ciencia Regional (AECR)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectInter-organizational relationshipsen
dc.subjectKnowledge strategyen
dc.subjectAmbidexterityen
dc.subjectInnovationen
dc.subjectclusteren
dc.subjectRelaciones interorganizativases_ES
dc.subjectEstrategia de conocimientoes_ES
dc.subjectAmbidextrismoes_ES
dc.subjectInnovaciónes_ES
dc.subjectClústeres_ES
dc.subject.jelD83
dc.subject.jelL14
dc.subject.jelL83
dc.subject.jelO30
dc.titleInter-organizational relationships, knowledge strategy and innovation in clusters of cultural tourismen
dc.title.alternativeRelaciones interorganizativas, estrategia de conocimiento e innovación en los clusters de turismo culturales_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaEconomíaes_ES
dc.subject.ecienciaEconomicsen
dc.subject.ecienciaGeografíaes_ES
dc.subject.ecienciaGeographyen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_ES
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.contributor.affiliationUniversidad de Alcalá. Departamento de Economíaes_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO//ECO2016-75781-P/ES/RELACIONES INTERORGANIZATIVAS E INTRAORGANIZATIVAS Y COMPETITIVIDAD EN LOS DISTRITOS TURÍSTICOS DESDE UN ENFOQUE MULTINIVELes_ES
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO//ECO2013-42387-P/ES/COMPETITIVIDAD DE LAS EMPRESAS DE LOS CLUSTERS DE TURISMO CULTURAL: CAPITAL SOCIAL, CONOCIMIENTO Y ORIENTACIÓN EMPRENDEDORA EN LAS CPHes_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleInvestigaciones regionales = Journal of Regional Researches_ES
dc.identifier.publicationlastpage37
dc.identifier.publicationissue39
dc.identifier.publicationfirstpage17


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.