In-service teacher perception of IWB usage & training in technology-enhanced CLIL classrooms
Authors
Jerez Montoya, TrinidadPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2016Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2016. 25, p. 13-26 . ISSN 1989-0796
Keywords
IWB
CLIL
Technology integration
Teacher training
Plurilingualism
PDI
AICLE
Integración curricular de la tecnología
Formación del profesorado
Plurilingüismo
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This paper aims at (i) analyzing Primary and Secondary teachers´ opinion about the current level of IWB usage in
bilingual schools, and (ii) contrasting the results obtained with the level of knowledge and skill in the application of
CLIL by teachers who are currently undertaking in-service training in the field of Plurilingualism. Results reveal that
teachers from bilingual schools most frequently use low-interaction IWB functions, which is in accordance with the
display of early levels of knowledge and skill in the application of CLIL learning strategies. These findings lead us to
believe that in-service training design should focus on promoting a progressive curricular integration of technology
in bilingual setiings. Este artículo pretende (i) analizar la percepción del profesorado de Educación Primaria y Secundaria acerca del uso
de la pizarra digital interactiva (PDI) en centros bilingües, y (ii) comprobar el nivel de conocimiento e
implementación del modelo de aprendizaje integrado de lengua y contenido (AICLE) por parte del profesorado que
realiza actividades de formación permanente sobre Plurilingüismo. Los resultados muestran que el profesorado de
centros bilingües hace un uso de la PDI limitado a funcionalidades poco interactivas en consonancia con un
conocimiento e implementación del modelo AICLE que no alcanza niveles de profundización metodológica. Estos
resultados parecen indicar que el diseño de la formación permanente del profesorado debe favorecer una integración
curricular de la tecnología de manera progresiva en contextos de enseñanza bilingüe.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Jerez_Inservice_ Encuentro_201 ... | 696.7Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Jerez_Inservice_ Encuentro_201 ... | 696.7Kb |
![]() |