Lenguaje del arquitecto: diagnóstico y propuestas académicas
Date
2013-12-11Bibliographic citation
REDU. Revista de Docencia Universitaria, 2013, v. 11, n. 3, p. 301-320
Keywords
Lenguaje arquitectura
Diagnóstico
Metáfora
Escritura académica
Alfabetización académica
Comunicación académica
Architect language
Diagnosis
Metaphor
Academic writing
Academic literacy
Academic communication
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
El lenguaje del arquitecto como herramienta de comunicación y signo de pertenencia a la tribu tiene notables dificultades cuando lo trasladamos a la universidad,
donde el arquitecto tiene que transmitir a sus alumnos y no hay un lenguaje
compartido. El diagnóstico habla del vocabulario, de la sintaxis, del lenguaje
de expresar emociones y de la categorización y metáfora como elementos
característico de ese mismo lenguaje. El apartado de propuestas ofrece a los
profesores una serie de recursos docentes para que los alumnos sean capaces de
adquirir este lenguaje de especialidad mediante la escritura académica. Elaborar
un diccionario de arquitectura, utilizar el lenguaje científico, reflexionar
por escrito o reescribir un texto clásico, son algunas de las tareas planteadas
desde el concepto de alfabetización académica. The language of architecture as a communication tool and a sign of belonging to the tribe has considerable difficulties when it is used at university. In this academic context, the architect has to transmit knowledge to their students and there is no common language to share this knowledge. The diagnosis of this issue signals to vocabulary, syntax, the language to express emotions and categorization and metaphor as characteristic elements of this language. The proposals put forward in this paper provide teachers with a range of educational resources to use academic writing to help students to acquire the specific language of architecture. Produce a dictionary of architecture, use of scientific language, thoughtful writing or rewriting a classic text, are some of the tasks posed from the point of view of academic literacy.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
lenguaje_castano_REDU_2013.pdf | 695.4Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
lenguaje_castano_REDU_2013.pdf | 695.4Kb |
![]() |
Collections
- ARQUITEC - Artículos [161]