Una cuestión de identidad… español y "spanglish" en los Estados Unidos
Authors
Betti, SilviaPublisher
Instituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos, Universidad de Alcalá
Date
2016Bibliographic citation
Betti, Silvia. Una cuestión de identidad…
español y "spanglish" en los Estados Unidos. Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2016, v. 8, n. 11, p. 61-76. ISSN 1889-5611
Keywords
Inglés
English
Español
Spanglish
Estados Unidos
Identidad bilingüe
Identidad bicultural
Cambio de código
Spanish
United States
Bilingual identity
Bicultural identity
Code-switching
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This paper explores contact between English and Spanish in the US, which generates what is commonly defined as Spanglish. Unlike many specialists, who regard this communication mode as a threat, we argue that a bilingual and bicultural society
is a source of enrichment for any country and that education and the media can equip anybody with suitable language resources for different contexts and create awareness on an oral and written language standard. After this analysis, it follows an examination
of studies on this subject by other scholars. In conclusion, we highlight Spanglish as a complex linguistic reality, which we cannot define as a “language”, but it is necessary in the development towards other realities related to identity. For that reason, it deserves our consideration and further researches. Este ensayo intenta explorar el contacto entre el inglés y el español en los Estados Unidos de América, generando lo que popularmente se define como "spanglish" El "spanglish", como forma comunicacional, resulta para muchos estudiosos una amenaza.
Pensamos que una sociedad bilingüe y bicultural representa una fuente de riqueza para cualquier país, y creemos que la escuela y los medios de comunicación pueden dotar a cada persona de recursos expresivos adecuados a los diferentes contextos,
y formar una conciencia sobre el buen uso de la lengua oral y escrita. Se analizan también los estudios de algunos investigadores sobre el tema, concluyendo que se trata
de una realidad lingüística muy compleja, que no podemos definir como “lengua”, pero necesaria para poder evolucionar hacia otras realidades vinculadas a la identidad, y que, por eso, merece toda nuestra atención y estudio.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
cuestion_betti_CR_2016_N11.pdf | 129.2Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
cuestion_betti_CR_2016_N11.pdf | 129.2Kb |
![]() |