Education, Catch-up and growth in Spain
Authors
Manca, FabioPublisher
Asociación Española de Ciencia Regional (AECR)
Date
2011Bibliographic citation
Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2011, n. 20, p. 5-28
Keywords
Human capital composition
Regional growth
Convergence
Adoption
Composición capital humano
Crecimiento regional
Convergencia
Adopción
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The debate over the impact of education on economic growth has recently led to disagreement when, at the empirical level, the effect of average human capital on economic growth has been found to be weak. With this paper we revisit these results by arguing how different educational attainment levels (rather than the average human capital stock) impact heterogenously different regions’ economic performance. We build and test a catch-up model where technology adoption takes place as a function of each region’s human capital composition. We show for 50
NUTS3 Spanish provinces in between 1965 and 1997, how convergence to the frontier is driven by higher education and, to a lesser extent, by vocational training. Both theoretical and empirical results are alternative to the well known formalization
proposed by Vandenbussche, Aghion and Meghir (2006). Severe endogeneity issues, as well as small sample biases, are tackled by using system GMM estimators and the correction proposed by Windmeijer (2005). El debate sobre el impacto de la educación en el crecimiento económico ha recientemente evidenciado la escasa significatividad empírica del efecto del capital humano medio sobre el crecimiento económico. Con este trabajo nos
proponemos revisar estos resultados con el objetivo de analizar cómo inciden los diferentes niveles educativos (más que el stock de capital humano promedio) sobre el crecimiento económico de las regiones. Con este objetivo construimos y analizamos
un modelo de technology catch-up en el que la adopción de tecnología se lleva a cabo en función de la composición del capital humano de cada región. Nuestros resultados demuestran para 50 provincias españolas (NUTS3) cómo la convergencia hacia la frontera tecnológica se debe mayoritariamente a la educación
superior y, en menor medida, a la formación profesional entre los años 1965 y 1997. Tanto los resultados teóricos como los empíricos son una alternativa a la formalización del modelo propuesto por Vandenbussche, Aghion y Meghir (2006). Los importantes problemas de endogeneidad, así como los sesgos debidos al uso de una muestra pequeña, se abordan mediante el uso de estimadores system GMM y de la corrección propuesta por Windmeijer (2005).
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