Evaluating CLIL Programmes: Instrument Design and Validation
Authors
Pérez Cañado, María LuisaPublisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2016Bibliographic citation
Pulso, 2016, n.39, ISSN 1577-0338, pp. 79-112
Keywords
CLIL
Survey
Validity
Reliability
Stakeholder perspectives
AICLE
Cuestionario
Validez
Fiabilidad
Perspectivas de los participantes
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This article presents the three sets of questionnaires
which have been originally designed and
validated within a broader governmentally-funded
research project to determine how CLIL schemes
are playing out across a broad array of contexts
(Primary and Secondary Education; urban and
rural settings; public and private schools; with teachers,
students, and parents). They are the first
qualitative instruments whose design has been
based on recent research outcomes and which
have undergone a carefully controlled double-fold
pilot process for their validation (external ratings
approach and pilot phase with a representative
sample of nearly 300 subjects). After characterizing
the questions included in the surveys,
along with their format and chief categories, the
article goes on to describe the steps undertaken
for their research-based design and the doublefold
pilot process followed for their validation. The
actual questionnaires are then presented (for
language teachers, non-linguistic area teachers,
teaching assistants, students, and parents) in a
format which can directly be applied in any CLIL
classroom in order to gauge how bilingual programmes
are playing out at present. Este artículo presenta los tres cuestionarios
que se han diseñado y validado en el seno de
un Proyecto de I+D para determinar cómo están
funcionando los programas AICLE en una amplia
gama de contextos (Educación Primaria y Secundaria;
contextos urbanos y rurales; centros
públicos y privados; con profesorado, alumnado y
padres y madres). Se trata de los primeros instrumentos
cualitativos cuyo diseño se ha basado en
los hallazgos de las más recientes investigaciones
y que han sido sometidos a un riguroso proceso
de doble pilotaje para su validación (sistema de
jueces y pilotaje con una muestra representativa
de casi 300 sujetos). Tras caracterizar las preguntas
incluidas en los cuestionarios, junto con
su formato y principales categorías, el artículo
describe los pasos acometidos para su diseño y
el proceso de pilotaje seguido para su validación.
Los cuestionarios en sí (para profesorado, alumnado
y padres y madres) se presentan en un
formato directamente aplicable en cualquier aula
AICLE para determinar el funcionamiento de los
programas bilingües.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
evaluating_perez _PULSO_2016.pdf | 439.5Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
evaluating_perez _PULSO_2016.pdf | 439.5Kb |
![]() |