An approach to CLIL teacher language awareness using the Language Triptych
Authors
Martín del Pozo, María ÁngelesPublisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2016Bibliographic citation
Pulso, 2016, n.39, ISSN 1577-0338, pp. 141-157
Keywords
Higher Education
Teacher Training
Language awareness
CLIL
Educación superior
Formación del profesorado
Conciencia lingüística
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
CLIL teacher training is one of the main challenging
concerns of both CLIL theorists and
practitioners. This paper aims to contribute to the
field by providing an example of a needs analysis
for CLIL teacher training regarding linguistic requirements
of teaching content subjects through
English. The theoretical framework underlying this
proposal is the Language Triptych (Coyle et al.,
2010) and the dichotomy BICS/CALP (Cummins,
1984). Open questionnaires were administered to
six teachers involved in a bilingual degree at Universidad
de Valladolid. Data were also gathered
from informal interviews. The references to linguistic
issues present in their responses are classified
according to the three elements of the Language
Triptych (language of /for/ through learning) or the
BICS/CALP distinction. Teachers show some basic
language awareness which can be perceived
in their reflections. The paper concludes with a
proposal of linguistic contents which, according
to the data analysed, seem to be appropriate for
language upskilling of those who are considering
commencing CLIL. La formación del Profesorado para CLIL es una de
los mayores retos a los que se enfrentan la teoría
y la práctica CLIL. Este trabajo intenta contribuir
a este ámbito por medio de un ejemplo de análisis
de necesidades de formación de profesorado
en lo que respecta a requisitos lingüísticos para
la enseñanza de contenidos en inglés. El marco
teórico que subyace en esta propuesta es el Language
Triptych (Coyle et al., 2010) y la dicotomía
BICS/CALP (Cummins, 1984). Se administraron
cuestionarios de preguntas abiertas a seis de los
profesores participantes en una titulación bilingüe
de la Universidad de Valladolid y se realizaron entrevistas
informales. Las referencias a aspectos
lingüísticos que aparecen en sus respuestas se
clasifican según los tres elementos del Language
Triptych (la lengua del /para / a través del aprendizaje)
o la distinción BICS /CALP. Los profesores
muestran una conciencia lingüística básica que
puede percibirse en sus reflexiones. El trabajo
concluye con una propuesta de contenidos lingüísticos
que, según los datos analizados, parece ser
adecuada para una actualización lingüística de los
que van a iniciarse en docencia CLIL.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
approach_martin _PULSO_2016.pdf | 252.2Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
approach_martin _PULSO_2016.pdf | 252.2Kb |
|