Promoting reading skills in CLIL
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2016Bibliographic citation
Pulso, 2016, n.39, ISSN 1577-0338, pp. 113-124
Keywords
CLIL
Reading skills
Proposals
AICLE
Habilidades lectoras
Propuestas
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Content and Language Integrated Learning (CLIL)
has been largely implemented in our educational
institutions through different approaches. CLIL can
encompass a wide variety of teaching resources
but this new framework should constitute an innovative
perspective to overcome the restraints
of traditional school curricula in the teaching of
foreign languages. Promoting reading skills comprehension
is also considered essential in the
CLIL approach (Wolff, 2005). However, despite its
importance, few studies have focused their attention
on the reading skills of CLIL in Spain (Pérez
Cañado, 2012). The starting point of this study
remarks the concept of reading as a complex process
which involves different skills and strategies,
also reinforced by the Common European Framework
of Reference for Languages as a key element
in the learning process. The first part of this article
presents a general framework of CLIL as a methodological
approach followed by an overview of
the reading skill and its main characteristics and
potentiality in the classroom. The second part of
the article provides guidelines regarding the strategies
and types of reading activities that may help
students become proficient readers. El aprendizaje integrado de contenido y lenguas
extranjeras (AICLE) ha sido ampliamente implementado
en nuestras instituciones educativas a
través de diferentes enfoques. AICLE puede incluir
una gran variedad de recursos de enseñanza
pero este nuevo marco debe implicar una perspectiva
innovadora que supere las restricciones del
curriculum tradicional. La lectura es un proceso
complejo que implica diferentes habilidades y
estrategias. En el Marco Común Europeo de Referencia,
está considerada como elemento clave en
el proceso de aprendizaje de una lengua. Fomentar
la comprensión lectora es también esencial en
el enfoque AICLE (Wolff, 2005). Aunque la lectura
ha sido considerada como una de las habilidades
más importantes en la metodología AICLE, pocos
estudios han centrado su atención en los resultados
de la lectura en AICLE (Pérez Cañado, 2012).
La primera parte de este artículo presenta un
marco teórico general sobre la lectura en AICLE
destacando sus principales características, potencial
y ventajas en el aula. La segunda parte del
artículo ofrece una serie de directrices para una
implementación efectiva de actividades de lectura
en los programas AICLE a través de diferentes
ejemplos.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
promoting_garipova _PULSO_2016.pdf | 170.7Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
promoting_garipova _PULSO_2016.pdf | 170.7Kb |
![]() |