Opinions, perceptions and attitudes of a group of students taking a Bilingual Infant Teacher Training Degree: an empirical study
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2016Bibliographic citation
Pulso, 2016, n.39, ISSN 1577-0338, pp 59-78
Keywords
CLIL
Research
Higher Education
Teacher Training
Investigación
Educación Superior
Formación de profesorado
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The present article focuses on the opinions,
perceptions and attitudes of a group of students
(N=23) taking the CLIL itinerary on their Infant
Teacher Training Degrees. Our main objective
was to reflect upon how students are experiencing
this specific training based on the ‘loop input’
theory (Woodward, 1986 and 1988), thus making
trainees experience what they will later put into
practice in their classrooms. Information was
gathered using a questionnaire and areas targeted
were their perception of second language
development, their training in CLIL provision as
a teaching tool, and their opinions about the bilingual
itinerary, including on an affective level.
Results show students do perceive an added
value in their studies, are generally capable of
identifying CLIL elements in the classroom, and
claim to have improved their English communicative
competence. This piece of research aims to
contribute to assessing and improving the implementation
of similar studies on training through
CLIL in Higher Education. El presente artículo se centra en las opiniones,
percepciones y actitudes de un grupo de estudiantes
(N=23) que cursan el itinerario CLIL en sus
estudios de Grado de Magisterio en Educación
Infantil y Educación Primaria, respectivamente.
Nuestro objetivo principal es reflexionar acerca de
cómo los estudiantes están experimentando esta
formación específica basada en la teoría del ‘loop
input’ (Woodward, 1986 y 1988), que consigue
hacer que los estudiantes experimenten lo que
luego pondrán en práctica en sus clases. La información
se recogió por medio de un cuestionario,
y las áreas que se trataron en el mismo fueron la
percepción de su desarrollo lingüístico en inglés,
su formación en CLIL como una herramienta de
enseñanza, y sus opiniones sobre el itinerario bilingüe,
incluyendo las referidas al ámbito afectivo.
Los resultados demuestran que los estudiantes
perciben un valor añadido en sus estudios, son
generalmente capaces de identificar los elementos
CLIL en el aula, y afirman haber mejorado su nivel
de lengua inglesa. Este trabajo de investigación
pretende contribuir a evaluar y mejorar el desarrollo
de estudios similares de formación a través
de CLIL en Educación Superior.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
opinions_fernandez _PULSO_2016.pdf | 231.9Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
opinions_fernandez _PULSO_2016.pdf | 231.9Kb |
![]() |