Training primary student teachers for CLIL: innovation through collaboration
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2016Bibliographic citation
Pulso, 2016, n.39, ISSN 1577-0338, pp 35-57
Keywords
Bilingual education
CLIL
Teacher training
Teacher collaboration
Pedagogy
Educación bilingüe
Formación del profesorado
Colaboración
Pedagogía
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The escalating number of bilingual schools in
Spain has provoked an unsustainable demand of
field professionals. As a result, higher education is
implementing bilingual teacher training programs
at the bachelor level, which are aimed at preparing
primary education teachers for bilingual contexts.
These degrees usually train prospective educators
from a linguistic standpoint and may not guide
students in methodological principles that promote
successful integration of subject and language
work. A shift of focus on the training of these
future teachers could be adopted based on the
development of student teachers’ linguistic and
methodological professional capacities in order to
qualify them to be successfully incorporated in a
bilingual professional context. This study analyzes
the implementation of a framework of collaboration
between university teachers and experienced
bilingual teachers. The data extracted from the
opinions of the participants have resulted in a
comprehensive approach constructing bilingualism
on an expanded collaborative philosophy. The
results obtained from the over-all experience point
to the benefits of incorporating in-service teachers
in the training of future bilingual teachers through
the establishment of a sustainable connection in
higher education. El considerable aumento de los centros bilingües
en España ha provocado una gran demanda de
profesionales especializados. Como resultado,
las universidades están comenzando a ofrecer
titulaciones para formar al profesorado de centros
bilingües. Normalmente se trata de estudios
de Grado en los que el ámbito lingüístico ocupa
un lugar preponderante pero que no suelen incluir
una tención expresa a los principios metodológicos
que animan y promueven la integración
de lengua y contenido. Este tipo de formación
debería cambiar el foco para centrarse en el desarrollo
de las capacidades lingüísticas y también
metodológicas del futuro profesorado bilingüe
con el objetivo de formarlos convenientemente
para estos contextos. En el presente estudio se
analiza la puesta en marcha de una estructura
de colaboración entre profesores universitarios y
profesores experimentados de centros bilingües
a través de datos obtenidos de las opiniones de
profesorado de ambos niveles partipantes en el
proyecto. Los resultados atestiguan los beneficios
de incorporar al profesorado en activo en centros
bilingües en la formación de los futuros profesores
para este tipo de enseñanza.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
training_delicado _PULSO_2016.pdf | 324.9Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
training_delicado _PULSO_2016.pdf | 324.9Kb |
![]() |