Show simple item record

dc.contributor.authorNeira Gómez, Isabel
dc.contributor.authorPortela Maseda, Marta
dc.contributor.authorCancelo Márquez, Maite
dc.contributor.authorCalvo Babío, Nuria
dc.date.accessioned2016-11-16T16:02:04Z
dc.date.available2016-11-16T16:02:04Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.bibliographicCitationInvestigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2013, n. 26, p. 115-139es_ES
dc.identifier.issn2340-2717
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/26974
dc.description.abstractEntrepreneurship, innovation and creativity are considered key factors of the economic growth because they usually bring on behaviors aligned with the market development, productivity and social cohesion. This study aims to analyze the factors that influence the entrepreneurial role, and provide a better understanding of this behavior from a dynamic perspective, in order to support policies for encouraging entrepreneurship. To do this we used the data presented in the report of the Global Entrepreneurship Monitor (GEM), in its 2011 edition, which is based on an empirical analysis of a sample of 27,000 Spanish citizens. The results confirm that the perception of market opportunities, and having the skills and knowledge required to create new companies are explanatory factors of the entrepreneurial activity. However, it is also possible to assert that the increase of the entrepreneurial activity rate motivated by the need of self-employment of the entrepreneur influences the increase of fear of failure, and this could generate a dynamic harmful to the business creation in the medium term. Our model aims to support the decisions of public institutions about the incentive measures for entrepreneurs. This work contributes to the study of ntrepreneurship and business creation from a multidisciplinary perspective, incorporating psychological, sociological and economic approaches from a dynamic perspective. It also allows an in-depth analysis of factors undetected with other methodologies. We examined the determining factors of entrepreneurship by estimating a logit model based on entrepreneur’s social capital (networking) and the geographical location (region) of the business activity. This analysis has shown significant differences of these factors according to the stage of the entrepreneurial process. These results have let discuss the implications for the entrepreneurial dynamic, in order to support new policies in favor of entrepreneurship.en
dc.description.abstractEl emprendimiento, la innovación y la creatividad son considerados factores claves para el crecimiento económico porque se consideran que son elementos que impulsan el desarrollo del mercado, la productividad y la cohesión social. Este estudio tiene como objetivo analizar los factores que tienen relevancia en el papel emprendedor y proporcionar una mejor comprensión de este comportamiento desde una perspectiva dinámica, con el fin de apoyar las políticas de fomento del espíritu empresarial. Para ello se utilizaron los datos presentados en el informe del Global Entrepreneurship Monitor (GEM), en su edición 2011, que se basa en un análisis empírico de una muestra de 27.000 ciudadanos españoles. Los resultados confirman que la percepción de oportunidades de mercado y el tener las herramientas y el conocimiento necesarios para crear nuevas empresas son factores explicativos de la actividad emprendedora. Sin embargo, es posible afirmar que el incremento de la tasa de actividad emprendedora motivada por la necesidad del auto-empleo influye en el aumento del miedo al fracaso y esto podría generar una dinámica perjudicial en la creación de empresas a medio plazo. Nuestro modelo tiene como objetivo apoyar las decisiones de las instituciones públicas sobre las medidas de incentivo para los empresarios. Este trabajo contribuye al estudio de la iniciativa empresarial y la creación de empresas desde una perspectiva multidisciplinar, incorporando enfoques psicológicos, sociológicos y económicos desde una perspectiva dinámica. También permite un análisis en profundidad de los factores detectados con otras metodologías. El trabajo examina los factores determinantes del emprendimiento utilizando un modelo logit basado en el capital social de los emprendedores (redes sociales) y la localización geográfica (región) de la actividad empresarial. Este análisis muestra que existen diferencias significativas en esos factores en función de la etapa del proceso emprendedor. Esos resultados permiten discutir las implicaciones para la dinámica empresarial con el fin de apoyar nuevas políticas a favor de la iniciativa empresarial.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherAsociación Española de Ciencia Regional (AECR)es_ES
dc.subjectDetermining factors of entrepreneurshipen
dc.subjectRegional developmenten
dc.subjectSocial capitalen
dc.subjectHuman capitalen
dc.subjectDeterminantes de emprendimientoes_ES
dc.subjectDesarrollo regionales_ES
dc.subjectCapital sociales_ES
dc.subjectCapital humanoes_ES
dc.titleSocial and human capital as determining factors of entrepreneurship in the spanish regionsen
dc.title.alternativeCapital social y humano como determinantes del emprendimiento en las regiones españolases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaEconomíaes_ES
dc.subject.ecienciaEconomicsen
dc.subject.ecienciaGeografíaes_ES
dc.subject.ecienciaGeographyen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_ES
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleInvestigaciones regionales = Journal of Regional Research
dc.identifier.publicationissue26


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)