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Influence of the economic cycle on the determinants of nascent entrepreneurial activity. An empirical analysis of the Spanish case

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Authors
Martínez Mateo, Jesús; Mira Solves, Ignacio; Gómez Gras, José María
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/26967
ISSN: 2340-2717
Publisher
Asociación Española de Ciencia Regional (AECR)
Date
2013
Bibliographic citation
Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2013, n. 26, p. 19-45
Keywords
GEM
Determinants
Entrepreneurship
Nascent entrepreneurs
Perceptions
Environment
Economic cycle
GEM
Determinantes
Creación de empresas
Emprendedores nacientes
Percepciones
Entorno
Ciclo económico
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
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Abstract
This paper explores the contribution of a selection of elements representative of human capital and perception as determinants of entrepreneurship in different stages of the economic cycle. The results confirm the significance of selfefficacy, the perception of opportunities, and the fear of failure, and highlight the importance of personal knowledge of entrepreneurs. They remain influential in different economic times in which their analyses have been replicated, although some differences are felt that point to, in contraction periods, a loss of influence of the confidence in one’s own abilities, compared to an increase in the case of judgment on the existence of opportunities in the environment, and in the case of the presence of entrepreneurs in the surrounding context. In contrast, the behavior of the fear of failure, as a barrier to entrepreneurship, remains unchanged in an adverse context with respect to a positive context due to reduced opportunity costs.
 
Este trabajo explora la contribución de una selección de elementos representativos de capital humano y de percepción como determinantes de la creación de empresas ante distintas etapas del ciclo económico. Los resultados confirman la significación de la autoeficacia, la percepción de oportunidades y el miedo al fracaso, y resaltan la importancia del conocimiento de emprendedores. Su influencia se mantiene en los distintos momentos económicos en los que se han replicado los análisis, si bien se intuyen algunas diferencias que apuntan, en etapas contractivas, a una pérdida de influencia de la confianza en las propias habilidades, frente a un incremento en el caso del juicio sobre la existencia de oportunidades en el entorno y en el caso de la presencia de emprendedores en el contexto cercano. En cambio, el comportamiento del miedo a fracasar, como barrera para emprender, se mantiene invariable en un contexto adverso respecto a uno positivo debido a la reducción de costes de oportunidad.
 
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