An exploratory analysis of disabled people accessibility to urban public transport: the use of Geographical Information Systems
Publisher
Asociación Española de Ciencia Regional (AECR)
Date
2014Bibliographic citation
Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2014, n.30, p. 79-101
Keywords
Disabled people
Accessibility
Interoperability
Integrating public data
Spatial data infrastructure
Geographical Information System
Personas con discapacidad
Accesibilidad
Interoperabilidad
Registros administrativos
Infraestructura de datos espaciales
Sistema de información geográfica
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Publisher's version
http://www.aecr.org/images/ImatgesArticles/2014/12/04Canal.pdfAccess rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The potential information available in administrative records managed
by Public Administrations is vast for its value in improving the social and economic research and its utility to evaluate, judge and plan the public policies. An advance in the standardization and coordination of the information records and systems would reduce the marginal cost of operations and would update data in order to avoid the fraud and improve the transparency. Thus, the aim of this paper is merging three independent public databases that they refer to people with
disabilities, their location and their accessibility to urban transport. To do this, a new and unique database is built using a Geographic Information System (GIS). It is the ability of GIS to reconcile spatial data from different sources that allows the creation of new data sets. This framework may improve the availability of needed data, promote integration of technology and encourage collaboration among firms
and the public sector what would allow Public Administrations’ decision making taking into account the economic and social characteristics of the registered disabled people. El potencial informativo disponible en los registros administrativos
gestionados por las Administraciones Públicas es muy amplio, por su valor para mejorar la investigación social y económica y por su utilidad para evaluar, juzgar y planificar las políticas públicas. Un avance en la estandarización y coordinación de los registros administrativos y de los sistemas informáticos permitiría reducir el coste marginal de las operaciones y actualizar los datos con el fin de prevenir el fraude y mejorar la transparencia. Así, el objetivo de este trabajo es relacionar
tres bases de datos independientes, disponibles en el seno de las Administraciones Públicas que recogen información sobre las características de las personas con discapacidad, su ubicación y su accesibilidad al transporte urbano. A partir de estos datos se construye una nueva y única base gestionada mediante un Sistema de Información Geográfica (SIG). La capacidad de los SIG para conciliar los datos espaciales de diversas fuentes permite la creación de nuevos conjuntos de datos. Esto proporciona un marco que puede mejorar la disponibilidad de los datos necesarios, promover la integración de la tecnología y fomentar la colaboración entre
las empresas y el sector público, lo que permitiría a las Administraciones Públicas tomar decisiones teniendo en cuenta las características económicas y sociales de las personas con discapacidad registradas en la base.
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