Measuring creativity in the EU member states
Publisher
Asociación Española de Ciencia Regional (AECR)
Date
2014Bibliographic citation
Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2014, n.30, p. 7-26
Keywords
Creativity indexes
Creativity
Innovation
Índices de creatividad
Creatividad
Innovación
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Publisher's version
http://www.aecr.org/images/ImatgesArticles/2014/12/01Correia.pdfAccess rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
With the increasing role of creativity in economic growth, researchers
have gained great interest in the study of the creative economy and placed it as an important topic in their research and political agendas. Given the increasing importance attributed by researchers and policymakers to the concept of creativity and creative economy, the increasing interest of researchers in defining and estimating indexes
of creativity is no surprise. These indexes provide analytical tools to assess the economic impact of the creative economy and are useful to measure the effectiveness of political decisions. In this paper we compare twelve selected indexes of creativity and we identify their strengths and weaknesses. Then, based on the evaluated indexes
of creativity, we propose a new one. Estimating the proposed index of creativity, we compare our results with Florida’s global creativity index (Florida et al., 2011). El continuo crecimiento del papel de la creatividad en el crecimiento
económico ha generado un creciente interés entre los investigadores por el estudio de la economía creativa, convirtiéndola en una cuestión muy relevante dentro del ámbito político y de la investigación. Esta creciente importancia del concepto de la economía creativa ha generado un gran interés por la definición y la estimación de índices de creatividad. Estos índices son una herramienta analítica de gran utilidad para evaluar el impacto económico de la economía creativa, así como para la medición de la efectividad de medidas políticas. En este trabajo comparamos doce índices de creatividad alternativos identificando sus ventajas e inconvenientes. Posteriormente, basándonos en los índices de creatividad evaluados, proponemos
uno nuevo. Los resultados obtenidos en la estimación mediante este nuevo índice de creatividad se comparan con los del índice de creatividad global de Florida desarrollado en Florida et al. (2011).
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
measuring_correira_IR_2014_N30.pdf | 786.7Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
measuring_correira_IR_2014_N30.pdf | 786.7Kb |
![]() |