The use of oral presentations in Higher Education: CLIL vs. English as a foreign language
Publisher
Universidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
Date
2015Bibliographic citation
Pulso, 2015, n.38, ISSN 1577-0338
Keywords
Higher education
English as a foreign language
Oral presentation; CLIL
Educación superior
Inglés como lengua extranjera
Presentación oral, AICLE
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The aim of the present study is to gain insight into
the use of oral presentations in English in Higher
Education. Thirty-five students, divided into
two groups – Content-and-language-integratedlearning
(CLIL) vs. English-as-a-foreign-language
(EFL), were asked about their experience with oral
presentations, received theoretical and practical
training in how to make good oral presentations,
were engaged in tasks in which they had to perform
an oral presentation in English, evaluate their
peers’ and own presentations, and eventually assessed
the whole educational experience. An onset
and an offset questionnaire were administered at
the beginning and at the end of the innovation
experience. The offset questionnaire results indicated
that in comparison with the significant gains
reported by EFL students, CLIL students did not
perceive that their English language skills had improved
after the oral presentation training, which
suggests that CLIL lessons, in contrast to EFL
settings, may be focused on content to the detriment
of the language component. Consequently,
we make a call for a better integration of content
and language and for the use of focus-on-form techniques
in CLIL contexts at university El objeto del presente trabajo es recabar información
sobre el uso de las presentaciones orales
en inglés en Educación Superior. Treinta y cinco
estudiantes divididos en dos grupos –Aprendizaje-integrado-de-contenido-y-lengua-extranjera
(AICLE) e Inglés-como-lengua-extranjera (ILE)
fueron encuestados sobre su experiencia con esta
herramienta de aprendizaje, recibieron formación
teórica y práctica sobre cómo hacer una buena
presentación oral en inglés, realizaron tareas en
las que tenían que llevar a cabo una presentación
oral en inglés, que era juzgada tanto por ellos
mismos como por el resto de compañeros, y por
último evaluaron la experiencia educativa. Se administraron
dos cuestionarios, uno al inicio de la
experiencia de innovación educativa y otro al final.
El análisis de las respuestas obtenidas a través del
cuestionario final demostró que, en comparación
con las ganancias significativas percibidas por los
estudiantes ILE, el alumnado AICLE no percibía
que sus habilidades en lengua inglesa hubieran
mejorado después del tratamiento con presentaciones
orales, lo que sugiere que quizá las clases
AICLE, en contraste con las de ILE, se centran
principalmente en el contenido y se olvidan considerablemente
del componente lingüístico. En
consecuencia, hacemos una llamada a una mejor
integración del contenido y la lengua y al uso de
técnicas de atención a la forma en los contextos
AICLE en la universidad.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Uso_Gallardo_PULSO_2015.pdf | 730.0Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Uso_Gallardo_PULSO_2015.pdf | 730.0Kb |
![]() |