“Only connect!”: creating connections when reading fiction and digital texts
Authors
Kokkola, LydiaPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2015Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2015, n. 24. ISSN 1989-0796
Keywords
Digital literacies
Reading
Cognitive literary studies
Neuoroscience
Alfabetización digital
Estudios literarios cognitivos
Alfabetización
Neuorociencia
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The paper draws on work within neuroscience as well as literacy education and cognitive literary studies to
examine differences between the deep reading of traditional narratives and the reading of digital media. Since
game-playing, hyper-links and extended novel reading can affect how the brain develops, teachers need to
understand how they can enable their pupils to develop the neural pathways that make flexibility of reading style
possible. This means engaging with the impressive array of research available within the neurosciences on
learning to read. The particular capacity examined is connectivity. The nature of instant access to anyone who is
on-line and the use of hyperlinks are contrasted with the connectivity with fictional others proffered by the deep
reading of novels, specifically fantasy series. The article concludes by calling for more sustained classroom
reading as well as support for digital literacies. Este artículo se basa en el trabajo dentro de la neurociencia, así como la alfabetización y estudios literarios
cognitivos para examinar las diferencias entre la profunda lectura de narrativas tradicionales y la lectura de los
medios digitales. Puesto que el juego, los hipervínculos y la lectura extensiva de novelas pueden afectar el
desarrollo del cerebro, los maestros necesitan entender cómo lograr que sus alumnos desarrollen las vías
neurales que hagan posibles estilos flexibles de lectura. Esto significa familiarizarse con el impresionante
conjunto de investigaciones disponibles dentro de las neurociencias en relación con la lectura. Más en concreto,
este artículo estudia la habilidad de la conectividad. La naturaleza del acceso instantáneo a cualquier persona
que esté en línea y el uso de los hipervínculos se contrastan con la conectividad con otros ficticios que nos
brinda la lectura profunda de novelas, sobre todo de series de novelas de fantasía. El artículo concluye haciendo
un llamamiento para una lectura más sostenida en el aula, así como para el apoyo a las alfabetizaciones
digitales.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Kokkola_only_ Encuentro_2015_N ... | 695.8Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Kokkola_only_ Encuentro_2015_N ... | 695.8Kb |
|