Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález, Alejandro
dc.date.accessioned2016-06-02T08:49:03Z
dc.date.available2016-06-02T08:49:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.bibliographicCitationEncuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2015, n. 24. ISSN 1989-0796es_ES
dc.identifier.issn1989-0796
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/25340
dc.description.abstractHomophobia is the most common hate crime in our current society and it also exists in the schools. The Spanish educational system is sensitive to this issue: the law recognizes affective-sexual diversity and highlights the importance of overcoming sexist behaviour, so that the students learn to respect and value diversity. There is also homophobic bullying in the last years of Primary education, such as the group of students this project focuses on: twenty-seven sixth graders who study in a bilingual state school located in a working class area of Madrid. Given that this school runs a bilingual program, the objective of this action research project is double: both linguistic and attitudinal: to improve the students’ linguistic skills in the target language (English) while carrying out cross-curricular activities referred to the prevention of homophobia and acceptance of diversity. The results show that homophobic attitudes register a lower acceptance from the group of students at the end of the project, which also demonstrates that a foreign language can be used to teach values effectively. Keywords: homophobia, bilingualism, values, diversity, primary education, ESL.en
dc.description.abstractLa homofobia es el delito de odio más común en nuestra sociedad actual y también existe en la escuela. A pesar de que el sistema educativo español es sensible a esta materia e introduce conceptos como la valoración de la diversidad y la necesidad de vencer los comportamientos sexistas, los comportamientos homófobos también se han extendido a los últimos cursos de Educación Primaria, como ocurre en el grupo de alumnos en el que se centra este trabajo de investigación: veintisiete alumnos de 6º de Primaria matriculados en un colegio público que sigue el proyecto bilingüe de la Comunidad de Madrid. El objetivo de este trabajo de investigación es tanto lingüístico como actitudinal: proporcionar al alumnado oportunidades para mejorar sus destrezas en la lengua inglesa a la vez que se incluyen actividades dirigidas a la prevención de la homofobia y aceptación de la diversidad. Los resultados muestran que las actitudes homófobas registraron una menor aceptación entre los alumnos al final del proyecto, lo que demuestra que una lengua extranjera puede emplearse para la enseñanza de valores de forma efectiva.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherServicio de Publicaciones de la Universidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/en
dc.subjectESLen
dc.subjectPrimary educationen
dc.subjectDiversityen
dc.subjectValuesen
dc.subjectBilingualismen
dc.subjectHomophobiaen
dc.subjectEducación primariaes_ES
dc.subjectDiversidades_ES
dc.subjectValoreses_ES
dc.subjectBilingüismoes_ES
dc.subjectHomofobiaes_ES
dc.titlePreventing homophobia through English in year 6 of primary educationen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaFilologíaes_ES
dc.subject.ecienciaPhilologyen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleEncuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomases_ES
dc.identifier.publicationissue24


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.