Preventing homophobia through English in year 6 of primary education
Authors
González, AlejandroPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2015Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2015, n. 24. ISSN 1989-0796
Keywords
ESL
Primary education
Diversity
Values
Bilingualism
Homophobia
Educación primaria
Diversidad
Valores
Bilingüismo
Homofobia
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Homophobia is the most common hate crime in our current society and it also exists in the schools. The Spanish
educational system is sensitive to this issue: the law recognizes affective-sexual diversity and highlights the
importance of overcoming sexist behaviour, so that the students learn to respect and value diversity. There is
also homophobic bullying in the last years of Primary education, such as the group of students this project
focuses on: twenty-seven sixth graders who study in a bilingual state school located in a working class area of
Madrid. Given that this school runs a bilingual program, the objective of this action research project is double:
both linguistic and attitudinal: to improve the students’ linguistic skills in the target language (English) while
carrying out cross-curricular activities referred to the prevention of homophobia and acceptance of diversity.
The results show that homophobic attitudes register a lower acceptance from the group of students at the end of
the project, which also demonstrates that a foreign language can be used to teach values effectively.
Keywords: homophobia, bilingualism, values, diversity, primary education, ESL. La homofobia es el delito de odio más común en nuestra sociedad actual y también existe en la escuela. A pesar
de que el sistema educativo español es sensible a esta materia e introduce conceptos como la valoración de la
diversidad y la necesidad de vencer los comportamientos sexistas, los comportamientos homófobos también se
han extendido a los últimos cursos de Educación Primaria, como ocurre en el grupo de alumnos en el que se
centra este trabajo de investigación: veintisiete alumnos de 6º de Primaria matriculados en un colegio público
que sigue el proyecto bilingüe de la Comunidad de Madrid. El objetivo de este trabajo de investigación es tanto
lingüístico como actitudinal: proporcionar al alumnado oportunidades para mejorar sus destrezas en la lengua
inglesa a la vez que se incluyen actividades dirigidas a la prevención de la homofobia y aceptación de la
diversidad. Los resultados muestran que las actitudes homófobas registraron una menor aceptación entre los
alumnos al final del proyecto, lo que demuestra que una lengua extranjera puede emplearse para la enseñanza de
valores de forma efectiva.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Gonzalez_Preventing_ Encuentro ... | 401.6Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Gonzalez_Preventing_ Encuentro ... | 401.6Kb |
![]() |