The benefits of CLIL instruction in Spanish students’ productive vocabulary knowledge
Publisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2015Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2015, n. 24. ISSN 1989-0796
Keywords
Sexo
No-AICLE
AICLE
Vocabulario productivo
Educación secundaria
Sex differences
Non-CLIL
CLIL
Productive vocabulary
Secondary education
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Este artículo pretende (i) analizar el vocabulario productivo de 101 estudiantes españoles de inglés como
lengua extranjera de 4º de ESO en dos centros de educación secundaria situados en el norte de España en
dos tipos de instrucción AICLE y no-AICLE y (ii) comparar los resultados obtenidos por los
participantes de acuerdo con su sexo. Para medir el vocabulario productivo de los estudiantes se utilizó
la versión paralela del Productive Vocabulary Levels Test (PVLT) (Laufer & Nation, 1995, 1999). Los
resultados muestran que los alumnos AICLE obtienen puntuaciones significativamente mejores que sus
compañeros no-AICLE siendo el tamaño del vocabulario productivo en ambos grupos inferior a 1000
palabras. En lo que respecta a las diferencias en cuanto al sexo no se constatan diferencias significativas
entre los chicos y las chicas. Estos resultados parecen indicar que el enfoque AICLE resulta beneficioso
para el aprendizaje del vocabulario productivo en una lengua extranjera. This paper aims at (i) investigating the productive vocabulary knowledge of 101 10th grade (4
th ESO)
EFL Spanish students in two different types of instruction CLIL and non-CLIL, and (ii) analysing the
results obtained according to sex-based differences among the participants. We used the parallel version
of the Productive Vocabulary Levels Test (PVLT) (Laufer & Nation, 1995, 1999) to measure students’
productive vocabulary knowledge. Our results reveal that our CLIL sample obtained significantly better
results than their non-CLIL partners, and the students’ productive vocabulary size ranks below 1,000
words. As for sex-based differences, CLIL boys’ mean scores are the highest, but the differences
between both sexes, regardless of their type of instruction, are not statistically significant. These findings
led us to believ
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Benefits_Canga_Encuentro_2015_ ... | 697.2Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Benefits_Canga_Encuentro_2015_ ... | 697.2Kb |
![]() |