View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pasavento : revista de estudios hispánicos
  • Pasavento - Volumen 04, Número 1, 2016
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pasavento : revista de estudios hispánicos
  • Pasavento - Volumen 04, Número 1, 2016
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Variaciones en torno al imaginario gótico en "El desbarrancadero" de Fernando Vallejo

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Traballi, Sofía Irene
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/24502
ISSN: 2255-4505
Publisher
Universidad de Alcalá, Área de Literatura Española
Date
2016
Bibliographic citation
Pasavento: revista de estudios hispánicos. Vol. 4, n. 1 (2016), pp. 197-216
Keywords
Gótico
Parodia
Trivialización
Grotesco
Invectiva
Gothic
Parody
Trivialization
Grotesque
Invective
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Este trabajo propone un acercamiento a la novela "El desbarrancadero", de Fernando Vallejo (2001), a fin de plantear como hipótesis la presencia en el texto de numerosos tópicos, espacios, figuras y concepciones que remiten al imaginario de las ficciones góticas. No obstante, si la narración habilita un abordaje en esta clave, es preciso decir que no se trata de una simple adopción de elementos sino de una doble operación que puede caracterizarse como parodia y trivialización del imaginario gótico. La parodia se produce sobre los espacios y las figuras, y también sobre las representaciones de la religión católica. La trivialización, por su parte, se manifiesta en el plano de las concepciones que conforman la cosmovisión del narrador y en la peculiar construcción de la temporalidad, modelada por la memoria y los retornos de la muerte. Sobre esta doble estrategia textual de parodia y trivialización el narrador construye una invectiva burlesca que remarca el carácter terrible y a la vez risible (en definitiva, grotesco) de su propia familia, de la sociedad colombiana y, en un sentido más amplio, de la existencia humana.
 
This paper proposes a critical approach to the novel “El desbarrancadero” (2001) by Fernando Vallejo, aiming to hypothesize the presence in the text of many topics, spaces, figures and concepts that remit to the imagery of Gothic fiction. However, if the narrative enables this kind of approach, there is not a simple adoption of elements but a double operation which can be characterized as parody and trivialization of Gothic imagery. The parody is performed on the spaces and figures, and also on the representations of Catholicism. The trivialization, meanwhile, is present on the concepts that shape the narrator´s cosmovision, and also on the peculiar construction of temporality, moulded by memory and the returns of death. On this double textual strategy of parody and trivialization the narrator builds a burlesque invective that remarks the terrible character yet laughable (in short, grotesque) of his own family, of Colombian society and, in a broader sense, of human existence.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
variaciones_traballi_PASAVENTO ...347.1KbPDF
FilesSizeFormat
View
variaciones_traballi_PASAVENTO ...347.1KbPDF
Collections
  • Pasavento - Volumen 04, Número 1, 2016 [19]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV