View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pasavento : revista de estudios hispánicos
  • Pasavento - Vol. 04, Núm. 1, 2016
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pasavento : revista de estudios hispánicos
  • Pasavento - Vol. 04, Núm. 1, 2016
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Washington Cucurto, el gesto barroco de un escritor apócrifo en una literatura donde todo es posible, incluso una lectura desde el cómic

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Rolle, Carolina
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/24501
ISSN: 2255-4505
Publisher
Universidad de Alcalá, Área de Literatura Española
Date
2016
Bibliographic citation
Pasavento: revista de estudios hispánicos. Vol. 4, n. 1 (2016), pp. 177-196
Keywords
Cucurto
Poética
Barroco
Cómic
Transmedialidad
Cucurto
Poetic
Baroque
Comic
Transmediality
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
En este artículo analizo cómo la poética de Santiago Vega / Washington Cucurto se configura en un juego –que propongo como gesto barroco- donde el autor se (con)funde con el narrador y con el personaje Cucurto a la vez que asume una identidad negra y marginal. Este procedimiento se expande hacia un más allá de la literatura y alcanza al cómic en "Las Cucurietas mágicas" donde Vega participa como guionista bajo el seudónimo de Cucurto (a la vez que Cucurto es el personaje protagonista) de las tiras dibujadas por Pablo Martin. Esto me habilita a construir un análisis transmedial entre la obra literaria de Cucurto y el cómic donde ambos géneros dialogan al interior de una misma poética.
 
The aim of this article is to analyze how the poetic of Santiago Vega / Washington Cucurto configures a game –which I analyze as a baroque gesturewhere the author mix up with the narrator and the main character: Cucurto. At the same time, Vega/Cucurto defines himself as a negro and as an outsider. This goes beyond literature and reaches the comic with “Las Cucurietas mágicas” whose script was written by Vega under the pseudonym Cucurto –also the name of the main character-; and its drawings were the creation of Pablo Martin. Because of all this, I suggest a transmedia dialogue between Cucurto’s literary work and the comic in relation with the same poetic.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
washington_rolle_PASAVENTO_201 ...505.1KbPDF
FilesSizeFormat
View
washington_rolle_PASAVENTO_201 ...505.1KbPDF
Collections
  • Pasavento - Vol. 04, Núm. 1, 2016 [19]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV