View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pasavento : revista de estudios hispánicos
  • Pasavento - Vol. 04, Núm. 1, 2016
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pasavento : revista de estudios hispánicos
  • Pasavento - Vol. 04, Núm. 1, 2016
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Narconovela y sociedad. Narrar el crimen en una realidad postpolítica

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Jastrzębska, Adriana Sara
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/24485
ISSN: 2255-4505
Publisher
Universidad de Alcalá, Área de Literatura Española
Date
2016
Bibliographic citation
Pasavento: revista de estudios hispánicos. Vol. 4, n. 1 (2016), pp. 63-83
Keywords
Narrativa colombiana
Narconovela
Novela negra
Narcotráfico
Drogas
Capitalismo gore
Colombian fiction
Narconovela
Crime fiction
Drug Trafficking
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
En cada fase de su desarrollo, el género negro, al describir la transgresión de las normas, paradójicamente suele confirmar y reforzar su vigencia. La narconovela igualmente demuestra ser fruto de una realidad social muy concreta y un momento histórico determinado. El objetivo del artículo es caracterizar esta modalidad dentro de la producción negra y criminal, echando mano a ejemplos de la narrativa colombiana y mexicana. Dicho subgénero, nacido en una realidad postpolítica, globalizada y de capitalismo gore, manejando la profunda anomia combinada con discursos revolucionarios y utopistas, niega al mismo tiempo tres fundamentos en que basan (o declaran basar) las sociedades contemporáneas: el Estado y la ley como garante de seguridad, un sistema de valores compartido que sirva de fuente de la legislación vigente y la visión de un desarrollo equilibrado dentro del sistema legal establecido.
 
In every phase of its development, the crime fiction, describing the violation of the rules, paradoxically often confirm and reinforce their validity. The “narconovela” also proves to be the result of a very specific social reality and a particular historical moment. The aim of the article is to characterize this modality of crime fiction, reaching for examples of Colombian and Mexican narrative. The “narconovela” that was born in a post-political reality of globalized capitalism gore, handling deep anomie combined with revolutionary and utopist discourses, at the same denies three pillars on which base (or declare to base) the contemporary societies: the state and the law as guarantors of security, a common system of values that serve as a source of legislation and the vision of balanced development within the established legal system.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
narconovela_jastzebska_PASAVEN ...322.6KbPDF
FilesSizeFormat
View
narconovela_jastzebska_PASAVEN ...322.6KbPDF
Collections
  • Pasavento - Vol. 04, Núm. 1, 2016 [19]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV