View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pasavento : revista de estudios hispánicos
  • Pasavento - Vol. 04, Núm. 1, 2016
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pasavento : revista de estudios hispánicos
  • Pasavento - Vol. 04, Núm. 1, 2016
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Nadie escuchó los llantos”. Fútbol, crónica y represión en la novela negra hispánica del XXI

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
García Cames, David
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/24484
ISSN: 2255-4505
Publisher
Universidad de Alcalá, Área de Literatura Española
Date
2016
Bibliographic citation
Pasavento: revista de estudios hispánicos. Vol. 4, n. 1 (2016), pp. 39-62
Keywords
Fútbol y literatura
Novela negra
Rafael Reig
Santiago Roncagliolo
Football and literature
Crime fiction
Rafael Reig
Santiago Roncagliolo
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El fútbol está hecho de héroes pero también de mafias, apuestas, corrupción y violencia. El género negro se ha acercado de forma reiterada a todo aquello que rodea al fútbol como tema y fuente de inspiración. Tras situar algunos de los principales antecedentes, este artículo traza en primer término una panorámica sobre fútbol y novela negra en la literatura hispánica del siglo XXI. Más adelante, se analiza el papel que desempeña el fútbol como motivo desde el que abordar los mecanismos de funcionamiento del poder en las novelas "Todo está perdonado" (2011), del español Rafael Reig, y "La pena máxima" (2014), del peruano Santiago Roncagliolo. La fusión de narrativa policial y crónica futbolística se pone al servicio de la voluntad de denuncia que mueve a estos autores. El uso literario del fútbol actúa en ambos como puerta de entrada que permite construir un discurso autónomo sobre la represión en determinados periodos históricos.
 
Football is made of heroes but is also made of gangs, gambling, corruption and violence. Crime fiction has used everything that surrounds football as a theme and inspiration. This paper examines the presence of football in Hispanic crime novels during the 21st century. Specifically, the article analyses the role of football as a background employed to describe the mechanisms of power in the novels "Todo está perdonado" (2011), by the Spanish Rafael Reig, and "La pena máxima" (2014), by the Peruvian Santiago Roncagliolo. The fusion of football chronicle and hard-boiled reveals the social criticism of these novelists. The literary use of football provides a gateway to construct an autonomous discourse on repression during certain historical periods.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
nadie_garcia_PASAVENTO_2016_V4 ...343.3KbPDF
FilesSizeFormat
View
nadie_garcia_PASAVENTO_2016_V4 ...343.3KbPDF
Collections
  • Pasavento - Vol. 04, Núm. 1, 2016 [19]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV