Del cancionero de corte al cancionero burgués: el caso de Nápoles, Milán y Venecia
Authors
Zinato, AndreaPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2014Bibliographic citation
Revista de poética medieval, n. 28 (2014), pp. 393-412
Keywords
Poesía de cancionero
Impresores
Corte aragonesa en Nápoles
Milanesado
Venecia
Cancionero poetry
Printers
Aragonese Naples
Spanish Milan
Venice
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Cancionero poetry, even though practiced in different and specific ways in
Aragonese Naples, largely fails to stir the publishers and printers interest in Spanish
Milan and in Venice. This lack of attention is especially evident in Venice, Europe’s
printing capital in the 16th century. The present article aims to investigate the reasons
behind such lack of interest. The only relevant exception is represented by Spanish
musical songbooks, circulating both in manuscript and print. A little known example
is Francesco Palumbi’s La Chitarra, in ms. 1434 of Biblioteca Civica di Verona,
which includes a relevant section of Spanish musical scores. Aunque se cultivó de manera muy peculiar en el Nápoles aragonés, en el
Milanesado y en Venecia, la poesía de cancionero apenas si constituyó una forma de
inversión para los impresores italianos, sobre todo en Venecia, capital de la imprenta
europea a lo largo del siglo XVI. El artículo intenta detectar las causas de esta falta
de interés. La única excepción la constituyen los cancioneros musicales “españoles”
que continúan circulando manuscritos e impresos. Un ejemplo poco conocido es
el del tratado La Chitarra de Francesco Palimbi, transmitido por el ms. 1434 de la
Biblioteca Civica de Verona, que recoge una conspicua sección de textos musicales
españoles.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Cancionero Zinato RPM 28_2014.pdf | 802.2Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Cancionero Zinato RPM 28_2014.pdf | 802.2Kb |
![]() |