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dc.contributor.authorMarsá Maestre, Iván 
dc.contributor.authorHoz de la Hoz, Enrique de la 
dc.contributor.authorGiménez Guzmán, José Manuel 
dc.contributor.authorLópez Carmona, Miguel Ángel 
dc.date.accessioned2015-07-21T09:10:31Z
dc.date.available2015-07-21T09:10:31Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.bibliographicCitationIvan Marsa-Maestre, Enrique de la Hoz, Jose Manuel Gimenez-Guzman, Miguel A. Lopez-Carmona, Design and evaluation of a learning environment to effectively provide network security skills, Computers & Education, Volume 69, November 2013, Pages 225-236, ISSN 0360-1315, http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.07.022. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131513001899) Keywords: Architectures for educational technology systems; Distributed learning environments; Interactive learning environments; Simulations; Teaching/learning strategieses_ES
dc.identifier.issn0360-1315
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/22118
dc.description.abstractInformation system security and network security are topics of increasing importance in the information society. They are also topics where the adequate education of professionals requires the use of specific laboratory environments where the practical aspects of the discipline may be addressed. However, most approaches currently used are excessively static and lack the flexibility that the education requirements of security professionals demand. In this paper we present NEMESIS, a scenario generation framework for education on system and network security, which is based on virtualization technologies and has been designed to be open, distributed, modular, scalable and flexible. Finally, an example scenario is described and some results validating the benefits of its use in undergraduate computer security courses are shown.es_ES
dc.description.abstractLa seguridad de redes y sistemas de información es un área de importancia creciente en el ámbito de la sociedad de información. Además, constituye un tema en el que la adecuada formación de profesionales exige el uso de entornos de laboratorio específicos en los que abordar los aspectos prácticas de la disciplina. Sin embargo, la mayoría de las aproximación usadas en la actualidad son excesivamente estáticas y carecen de la flexibilidad que las exigencias de la formación de profesionales de seguridad imponente. En este artículo, presentamos NEMESIS, un entorno para la generación de escenarios para la formación en seguridad de redes y sistemas, basado en tecnologías de virtualización que ha sido diseñado para ser abierto, distribuido, modular, escalable y flexible. Finalmente, se describe un escenario de ejemplo y se muestran resultados que validan los beneficios de su uso en cursos de seguridad informática de gradoes_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherElsevieres_ES
dc.rightsCopyright © 2015 Elsevier Ltd. All rights reservedes_ES
dc.subjectArchitectures for educational technology systemses_ES
dc.subjectDistributed learning environmentses_ES
dc.subjectInteractive learning environmentses_ES
dc.subjectSimulationses_ES
dc.subjectTeaching/learning strategieses_ES
dc.titleDesign and evaluation of a learning environment to effectively provide network security skillses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.subject.ecienciaAutomatización
dc.subject.ecienciaAutomation
dc.subject.ecienciaCiencias tecnológicas
dc.subject.ecienciaTechnology
dc.contributor.affiliationUniversidad de Alcalá. Departamento de Automática
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.07.022es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersiones_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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