Highly advanced scientific titles in the field of reading pedagogy
Authors
Soler, VivianaPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2014Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2014, n. 23, p. 142-151. ISSN 1989-0796
Keywords
Titles
Scientific Discourse
Reading
Discurso científico
Lectura de textos científicos
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The immediate need of non-English speaking advanced university students, young fellows and young researchers to
read literature in English urges the teaching of selective reading of a variety of academic and highly-advanced scientific
texts within the framework of English as a foreign language, particularly English for Specific and Academic Purposes.
The aim of this work is to analyze one possible operationalization of an expeditious reading strategy through the
reading of highly advanced scientific titles of research papers in terms of cause-effect relationships, as this is as
important and necessary as reading abstracts for fast tracking relevant data. Because of the scarce literature available on
this topic, our analysis is prudently restricted to a small set of title samples. Still, the strength of our observations lie in
that scientific titles demonstrate to be very useful authentic sample material in the field of reading pedagogy, this being
an issue neither fully explored nor exploited to date. Frente a la necesidad de lectura de textos especializados en inglés que tienen los alumnos universitarios avanzados,
becarios e investigadores jóvenes no hablantes de dicha lengua, la enseñanza de lectura selectiva de material académico
y científico en el marco del Inglés con Fines Específicos y Académicos debe ser prioridad en dicho campo. El objetivo
de este trabajo es reflexionar sobre una estrategia innovadora de lectura expeditiva de títulos científicos muy
especializados en términos de relaciones causa-efecto para ayudar a identificar datos relevantes de un trabajo científico.
Debido a los pocos estudios realizados hasta ahora sobre este tema, nuestras reflexiones se restringen a un reducido
número de títulos y aspiran a servir de punto de partida para estudios posteriores. El principal valor de este trabajo
radica en mostrar que los títulos científicos son material auténtico muy útil para el campo de la pedagogía de la lectura.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Soler_Highly Encuentro_2014_N23.pdf | 364.4Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Soler_Highly Encuentro_2014_N23.pdf | 364.4Kb |
![]() |